Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext; Midhat Ajanovic; 2009
Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext; Midhat Ajanovic; 2009

Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontextUpplaga 1

av Midhat Ajanovic

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2009
  • ISBN: 9789185951093
  • Sidor: 508 st
  • Förlag: Optimal Press
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

Förutom identifiering och analys av den rörliga skämtteckningen har avhandlingens övergripande mål varit att studera dess historiska utveckling utifrån ett filmhistoriskt perspektiv. I avhandlingens första del presenteras karikatyr och skämtteckning under den förfilmiska tidsperioden i syfte att inringa några typiska formgrepp som senare skulle komma att tillämpas i deras rörliga form. Skämt- och karikatyrtecknares djärva och omvärderande framställningar har återkommande resulterat i hård censur. De har därför ofta tvingats att söka alternativa, indirekta uttryckssätt för att uttrycka politiska och filosofiska budskap, till exempel att klä bilderna i en metaforisk kostym, vilket innebar att betydelsen uttrycktes genom inkongruenta bildsammansättningar i stället för illustrerade verbala skämt, samt förekomsten av originella teckensystem. En annan trend bland skämtteckningar och tecknade serier uppkomna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal utgjordes av tecknarnas ansträngningar att framkalla illusionen av ett tidsflöde och rörelse i sina bilder. Alla dessa formgrepp användes redan i de första animerade filmerna av Émile Cohl och andra pionjärer inom den rörliga skämtteckningen. För att tydliggöra formens betydelse och utveckling har den rörliga skämtteckningen studerats vid flera av animationshistoriens centrala brytpunkter, som framväxten av animationen under 1910-talet, Disneys och ljudfilmens genombrott under sent 1920-tal och industrialiseringen av genren under 1930-talet, den moderna stilistiska minimalismen som uppstod under 1940- och 1950-talet och som kom att anpassas till det nya audiovisuella mediet TV, liksom inom den europeiska animationen som expanderade efter 1960-talet. Midhat ”Ajan” Ajanovic är född i Sarajevo 1959 och sedan 1994 bor han med sin familj i Göteborg. Vid sidan av studier i journalistik i Sarajevo studerade han även klassisk animation i Zagreb. Under 1980-talet var han verksam som animatör och skämttecknare. Han har även skrivit en rad böcker i olika genrer som har publicerats på flera språk.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext (2009)

I maj 2009 släpptes boken Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext skriven av Midhat Ajanovic. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 508 sidor djupgående information om film och fotografi. Förlaget bakom boken är Optimal Press.

Köp boken Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext (Upplaga 1)

Harvard

Ajanovic, M. (2009). Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext. 1:a uppl. Optimal Press.

Oxford

Ajanovic, Midhat, Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext, 1 uppl. (Optimal Press, 2009).

APA

Ajanovic, M. (2009). Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext (1:a uppl.). Optimal Press.

Vancouver

Ajanovic M. Den rörliga skämtteckningen : stil, transformation och kontext. 1:a uppl. Optimal Press; 2009.