endast ny
Den ohållbara förpackningen Upplaga 1
I Den(o)hållbara förpackningen analyseras svenska konsumentförpackningar från 1930-talet fram till idag. Boken består av tre delar där läsaren först får lära känna mjölkförpackningarna, som är livsmedelsbranschens kanske vanligaste men samtidigt mest krävande förpackning. Därefter behandlas läkemedelsförpackningarna, en kategori som alltid har kännetecknats av ett högt säkerhetstänkande. Slutligen belyses de spektakulära men inte alltid så hållbara lyxförpackningarna vars främsta uppgift är att posera och förföra. I boken ges möjliga förklaringar till varför förpackningarna ser ut och fungerar som de gör. Den behandlar också förpackningens roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Den rikligt illustrerade boken är försedd med en omfattande inledning och käll- och litteraturförteckning samt avslutas med en Summary. Boken är det samlade resultatet av ett flerårigt forskningsprojekt. De forskande författarna kommer från olika universitetsmiljöer och representerar skilda vetenskapsområden, metoder och traditioner. Teknikern Annika Olsson vid Lunds universitet sätter i sina bidrag fokus på de praktiska, ekonomiska och logistiska aspekterna på förpackningarna, etnologen Magdalena Petersson McIntyre vid Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs Universitet på genusfrågor, konstvetaren Karin Wagner från Chalmers tekniska högskola på visuell kommunikation och designhistorikern Lasse Brunnström från Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet på design- och kulturhistoriska aspekter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789185581863
Förlag: Balkong Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 504 st
I Den(o)hållbara förpackningen analyseras svenska konsumentförpackningar från 1930-talet fram till idag. Boken består av tre delar där läsaren först får lära känna mjölkförpackningarna, som är livsmedelsbranschens kanske vanligaste men samtidigt mest krävande förpackning. Därefter behandlas läkemedelsförpackningarna, en kategori som alltid har kännetecknats av ett högt säkerhetstänkande. Slutligen belyses de spektakulära men inte alltid så hållbara lyxförpackningarna vars främsta uppgift är att posera och förföra. I boken ges möjliga förklaringar till varför förpackningarna ser ut och fungerar som de gör. Den behandlar också förpackningens roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Den rikligt illustrerade boken är försedd med en omfattande inledning och käll- och litteraturförteckning samt avslutas med en Summary. Boken är det samlade resultatet av ett flerårigt forskningsprojekt. De forskande författarna kommer från olika universitetsmiljöer och representerar skilda vetenskapsområden, metoder och traditioner. Teknikern Annika Olsson vid Lunds universitet sätter i sina bidrag fokus på de praktiska, ekonomiska och logistiska aspekterna på förpackningarna, etnologen Magdalena Petersson McIntyre vid Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs Universitet på genusfrågor, konstvetaren Karin Wagner från Chalmers tekniska högskola på visuell kommunikation och designhistorikern Lasse Brunnström från Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet på design- och kulturhistoriska aspekter.
117 kr123 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.