Berättelsens möjligheter : lärares reflektioner över fiktion; Linn Areskoug, Helen Asklund; 2014
5+ säljare

Berättelsens möjligheter : lärares reflektioner över fiktion Upplaga 1

av Linn Areskoug, Helen Asklund
I Berättelsens möjligheter: Lärares reflektioner över fiktion möter vi verksamma lärare i olika ämnen och undervisningssituationer. Här får vi följa hur de rent praktiskt använder fiktionsberättelsen i klassrummet men också hur de resonerar om dess betydelse för elevernas lärande och utveckling samt för deras egen undervisning och yrkesroll. I boken diskuteras även berättelsens ställning i skolan ur ett mer teoretiskt perspektiv och författarna väcker viktiga frågor förknippade med att använda fiktion i pedagogiskt syfte: Vad gör fiktionens formspråk? Kan arbete med fiktion skärpa den kritiska blicken? Finns det risk att förledas av berättarröst, intrig och dramatisering?
Bokens olika kapitel ger inga absoluta svar på hur en lyckad undervisning ska gå till. Snarare utgör de ett underlag för lärares utveckling av didaktisk reflektion och didaktisk kompetens.
Berättelsens möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma ämneslärare som står i begrepp att forma sin egen syn på fiktionsberättelsens potential som pedagogiskt verktyg.
I Berättelsens möjligheter: Lärares reflektioner över fiktion möter vi verksamma lärare i olika ämnen och undervisningssituationer. Här får vi följa hur de rent praktiskt använder fiktionsberättelsen i klassrummet men också hur de resonerar om dess betydelse för elevernas lärande och utveckling samt för deras egen undervisning och yrkesroll. I boken diskuteras även berättelsens ställning i skolan ur ett mer teoretiskt perspektiv och författarna väcker viktiga frågor förknippade med att använda fiktion i pedagogiskt syfte: Vad gör fiktionens formspråk? Kan arbete med fiktion skärpa den kritiska blicken? Finns det risk att förledas av berättarröst, intrig och dramatisering?
Bokens olika kapitel ger inga absoluta svar på hur en lyckad undervisning ska gå till. Snarare utgör de ett underlag för lärares utveckling av didaktisk reflektion och didaktisk kompetens.
Berättelsens möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma ämneslärare som står i begrepp att forma sin egen syn på fiktionsberättelsens potential som pedagogiskt verktyg.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144085722
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 131 st
I Berättelsens möjligheter: Lärares reflektioner över fiktion möter vi verksamma lärare i olika ämnen och undervisningssituationer. Här får vi följa hur de rent praktiskt använder fiktionsberättelsen i klassrummet men också hur de resonerar om dess betydelse för elevernas lärande och utveckling samt för deras egen undervisning och yrkesroll. I boken diskuteras även berättelsens ställning i skolan ur ett mer teoretiskt perspektiv och författarna väcker viktiga frågor förknippade med att använda fiktion i pedagogiskt syfte: Vad gör fiktionens formspråk? Kan arbete med fiktion skärpa den kritiska blicken? Finns det risk att förledas av berättarröst, intrig och dramatisering?
Bokens olika kapitel ger inga absoluta svar på hur en lyckad undervisning ska gå till. Snarare utgör de ett underlag för lärares utveckling av didaktisk reflektion och didaktisk kompetens.
Berättelsens möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma ämneslärare som står i begrepp att forma sin egen syn på fiktionsberättelsens potential som pedagogiskt verktyg.
I Berättelsens möjligheter: Lärares reflektioner över fiktion möter vi verksamma lärare i olika ämnen och undervisningssituationer. Här får vi följa hur de rent praktiskt använder fiktionsberättelsen i klassrummet men också hur de resonerar om dess betydelse för elevernas lärande och utveckling samt för deras egen undervisning och yrkesroll. I boken diskuteras även berättelsens ställning i skolan ur ett mer teoretiskt perspektiv och författarna väcker viktiga frågor förknippade med att använda fiktion i pedagogiskt syfte: Vad gör fiktionens formspråk? Kan arbete med fiktion skärpa den kritiska blicken? Finns det risk att förledas av berättarröst, intrig och dramatisering?
Bokens olika kapitel ger inga absoluta svar på hur en lyckad undervisning ska gå till. Snarare utgör de ett underlag för lärares utveckling av didaktisk reflektion och didaktisk kompetens.
Berättelsens möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma ämneslärare som står i begrepp att forma sin egen syn på fiktionsberättelsens potential som pedagogiskt verktyg.
Begagnad bok
155 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar