2 säljare
Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box Upplaga 1
Den här boken ger stöd för att utveckla lärande och undervisning i de naturvetenskapliga ämnena med hjälp av formativ bedömning eller bedömning för lärande. Boken beskriver hur du som NO-lärare kan arbeta med formativ bedömning med elever framför allt i åk 6-9. Många av exemplen kan dock anpassas så att de blir användbara i andra ämnen och för yngre elever.
Läs mer
Bedömning för lärande i NO-klassrummet innebär att:
- vägleda elever i samtal om tankar och idéer i NO.
- genomföra utmanade aktiviteter som uppmuntrar eleverna att prata om och reflektera över sina tankar.
- läraren ökar sin medvetenhet om vilken funktion olika frågor har i klassrummet.
- elevernas delaktighet i klassrumsdiskussioner ökar.
- eleven själv måste vara aktiv i lärandeprocessen.
- läraren gör professionella bedömningar av vad som är nästa steg i lärandet.
- feedback är den aktivitet som stödjer lärande.
Författarna Paul Black och Christine Harrison berättar i korthet om olika strategier som fungerat för NO-lärare på sex högstadieskolor utanför London. De berättar också om hur dessa lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling och andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789147114696
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 40 st
Den här boken ger stöd för att utveckla lärande och undervisning i de naturvetenskapliga ämnena med hjälp av formativ bedömning eller bedömning för lärande. Boken beskriver hur du som NO-lärare kan arbeta med formativ bedömning med elever framför allt i åk 6-9. Många av exemplen kan dock anpassas så att de blir användbara i andra ämnen och för yngre elever.
Läs mer
Bedömning för lärande i NO-klassrummet innebär att:
- vägleda elever i samtal om tankar och idéer i NO.
- genomföra utmanade aktiviteter som uppmuntrar eleverna att prata om och reflektera över sina tankar.
- läraren ökar sin medvetenhet om vilken funktion olika frågor har i klassrummet.
- elevernas delaktighet i klassrumsdiskussioner ökar.
- eleven själv måste vara aktiv i lärandeprocessen.
- läraren gör professionella bedömningar av vad som är nästa steg i lärandet.
- feedback är den aktivitet som stödjer lärande.
Författarna Paul Black och Christine Harrison berättar i korthet om olika strategier som fungerat för NO-lärare på sex högstadieskolor utanför London. De berättar också om hur dessa lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling och andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.