Barnets bästa i främsta rummet – en pedagogisk utmaning; Elizabeth Englundh; 2009
5+ säljare

Barnets bästa i främsta rummet – en pedagogisk utmaning Upplaga 1

av Elizabeth Englundh
I den här boken får vi veta hur barnet fick rätt till rättigheter. Bokens första del ger en utförlig beskrivning av hur konventionen växt fram genom historien. I bokens andra del får vi möta några barn och pedagoger och ta del av deras syn på barnets rättigheter i vardagen. Här ges också exempel på hur man kan arbeta konkret med konventionen i förskola, fritidshem och skola tillsammans med andra styrdokument som skollag, läroplaner och lokala skolplaner. Bokens tredje och avslutande del tar upp etiska aspekter av att arbeta utifrån konventionen.

Läs mer
Konventionen om barnets rättigheter trädde i kraft i Sverige den 2 september 1990, och det är regeringen som ansvarar för att den genomförs i samhället. Att förverkliga konventionen i hela samhället är en stor utmaning och ett viktigt arbete, ibland svårt och lång ifrån självklart. Kanske är det därför alltför många barn inte känner till att de har egna rättigheter?
Boken riktar sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare, då dessa yrkesgrupper möter så gott som alla landets barn i sina verksamheter. Det är pedagogerna som har möjlighet att "leva konventionen" tillsammans med barnen och inte bara se den som ett inslag på FN-dagen den 24 oktober.

Om författarna
Elizabeth Englundh är socionom och fil.dr i pedagogik. Hon har arbetat på fritidshem i många år, varit handledare för personal inom förskola, skola och fritidshem och arbetar sedan 15 år med lärande och kunskapsutveckling om konventionen och dess implementering i offentlig verksamhet.

Recensioner
"Denna guide till FN:s konvention om barnets rättigheter är noggrann, detaljrik, överskådlig och nödvändig att läsa och använda överallt där barn berörs - som elev, patient ja som medborgare. /.../ Nu finns denna guide som en värdefull kunskapskälla om hur konventionen kom till, innehållet i konventionen, hur barn och pedagoger ser på den och om etik och dilemman som kan uppstå när den skall förverkligas. BTJ. Häftepos 09122177, Lektör: Anita Olof-Ors
"Läsningen blev en resa från okunnighet till medvetenhet/.../." Förskolan 9/09, Britt Jakobsson
I den här boken får vi veta hur barnet fick rätt till rättigheter. Bokens första del ger en utförlig beskrivning av hur konventionen växt fram genom historien. I bokens andra del får vi möta några barn och pedagoger och ta del av deras syn på barnets rättigheter i vardagen. Här ges också exempel på hur man kan arbeta konkret med konventionen i förskola, fritidshem och skola tillsammans med andra styrdokument som skollag, läroplaner och lokala skolplaner. Bokens tredje och avslutande del tar upp etiska aspekter av att arbeta utifrån konventionen.

Läs mer
Konventionen om barnets rättigheter trädde i kraft i Sverige den 2 september 1990, och det är regeringen som ansvarar för att den genomförs i samhället. Att förverkliga konventionen i hela samhället är en stor utmaning och ett viktigt arbete, ibland svårt och lång ifrån självklart. Kanske är det därför alltför många barn inte känner till att de har egna rättigheter?
Boken riktar sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare, då dessa yrkesgrupper möter så gott som alla landets barn i sina verksamheter. Det är pedagogerna som har möjlighet att "leva konventionen" tillsammans med barnen och inte bara se den som ett inslag på FN-dagen den 24 oktober.

Om författarna
Elizabeth Englundh är socionom och fil.dr i pedagogik. Hon har arbetat på fritidshem i många år, varit handledare för personal inom förskola, skola och fritidshem och arbetar sedan 15 år med lärande och kunskapsutveckling om konventionen och dess implementering i offentlig verksamhet.

Recensioner
"Denna guide till FN:s konvention om barnets rättigheter är noggrann, detaljrik, överskådlig och nödvändig att läsa och använda överallt där barn berörs - som elev, patient ja som medborgare. /.../ Nu finns denna guide som en värdefull kunskapskälla om hur konventionen kom till, innehållet i konventionen, hur barn och pedagoger ser på den och om etik och dilemman som kan uppstå när den skall förverkligas. BTJ. Häftepos 09122177, Lektör: Anita Olof-Ors
"Läsningen blev en resa från okunnighet till medvetenhet/.../." Förskolan 9/09, Britt Jakobsson
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789147093694
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 180 st
I den här boken får vi veta hur barnet fick rätt till rättigheter. Bokens första del ger en utförlig beskrivning av hur konventionen växt fram genom historien. I bokens andra del får vi möta några barn och pedagoger och ta del av deras syn på barnets rättigheter i vardagen. Här ges också exempel på hur man kan arbeta konkret med konventionen i förskola, fritidshem och skola tillsammans med andra styrdokument som skollag, läroplaner och lokala skolplaner. Bokens tredje och avslutande del tar upp etiska aspekter av att arbeta utifrån konventionen.

Läs mer
Konventionen om barnets rättigheter trädde i kraft i Sverige den 2 september 1990, och det är regeringen som ansvarar för att den genomförs i samhället. Att förverkliga konventionen i hela samhället är en stor utmaning och ett viktigt arbete, ibland svårt och lång ifrån självklart. Kanske är det därför alltför många barn inte känner till att de har egna rättigheter?
Boken riktar sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare, då dessa yrkesgrupper möter så gott som alla landets barn i sina verksamheter. Det är pedagogerna som har möjlighet att "leva konventionen" tillsammans med barnen och inte bara se den som ett inslag på FN-dagen den 24 oktober.

Om författarna
Elizabeth Englundh är socionom och fil.dr i pedagogik. Hon har arbetat på fritidshem i många år, varit handledare för personal inom förskola, skola och fritidshem och arbetar sedan 15 år med lärande och kunskapsutveckling om konventionen och dess implementering i offentlig verksamhet.

Recensioner
"Denna guide till FN:s konvention om barnets rättigheter är noggrann, detaljrik, överskådlig och nödvändig att läsa och använda överallt där barn berörs - som elev, patient ja som medborgare. /.../ Nu finns denna guide som en värdefull kunskapskälla om hur konventionen kom till, innehållet i konventionen, hur barn och pedagoger ser på den och om etik och dilemman som kan uppstå när den skall förverkligas. BTJ. Häftepos 09122177, Lektör: Anita Olof-Ors
"Läsningen blev en resa från okunnighet till medvetenhet/.../." Förskolan 9/09, Britt Jakobsson
I den här boken får vi veta hur barnet fick rätt till rättigheter. Bokens första del ger en utförlig beskrivning av hur konventionen växt fram genom historien. I bokens andra del får vi möta några barn och pedagoger och ta del av deras syn på barnets rättigheter i vardagen. Här ges också exempel på hur man kan arbeta konkret med konventionen i förskola, fritidshem och skola tillsammans med andra styrdokument som skollag, läroplaner och lokala skolplaner. Bokens tredje och avslutande del tar upp etiska aspekter av att arbeta utifrån konventionen.

Läs mer
Konventionen om barnets rättigheter trädde i kraft i Sverige den 2 september 1990, och det är regeringen som ansvarar för att den genomförs i samhället. Att förverkliga konventionen i hela samhället är en stor utmaning och ett viktigt arbete, ibland svårt och lång ifrån självklart. Kanske är det därför alltför många barn inte känner till att de har egna rättigheter?
Boken riktar sig till förskollärare, fritidspedagoger och lärare, då dessa yrkesgrupper möter så gott som alla landets barn i sina verksamheter. Det är pedagogerna som har möjlighet att "leva konventionen" tillsammans med barnen och inte bara se den som ett inslag på FN-dagen den 24 oktober.

Om författarna
Elizabeth Englundh är socionom och fil.dr i pedagogik. Hon har arbetat på fritidshem i många år, varit handledare för personal inom förskola, skola och fritidshem och arbetar sedan 15 år med lärande och kunskapsutveckling om konventionen och dess implementering i offentlig verksamhet.

Recensioner
"Denna guide till FN:s konvention om barnets rättigheter är noggrann, detaljrik, överskådlig och nödvändig att läsa och använda överallt där barn berörs - som elev, patient ja som medborgare. /.../ Nu finns denna guide som en värdefull kunskapskälla om hur konventionen kom till, innehållet i konventionen, hur barn och pedagoger ser på den och om etik och dilemman som kan uppstå när den skall förverkligas. BTJ. Häftepos 09122177, Lektör: Anita Olof-Ors
"Läsningen blev en resa från okunnighet till medvetenhet/.../." Förskolan 9/09, Britt Jakobsson
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar