Många föräldrar är idag medvetna om att måleri och teckning inte bara är ett roligt övningsämne som ger lite avkoppling, utan i hög grad är viktigt för att utveckla våra kunskaper även inom teoretiska ämnesområden, det matematiska sinnet etc. Men det är inte alldeles enkelt att skapa en kreativ miljö, hemma eller inom barnomsorgen, där både de minsta barnen, deras äldre syskon och inte minst föräldrarna själva trivs och får inspiration. De vuxna är rädda för kladd och stök, barnen tröttnar för att kritorna inte lämnar minsta spår av färg på papperet om man inte trycker så hårt att de går av, de dyra nyinköpta tuschpennorna torkar ut snabbt. Makulaturpapperet man fick från jobbet krullar ihop sig under trycket från penslarna som snabbt tappar sina hår, ett efter ett. Och vad ska vi rita? Hur kan vi utveckla vårt och barnens kreativa förmåga? Barnens konstskola vet råd. Här får läsaren tips om hur man fixar en ändamålsenlig och enkel arbetsplats som passar både slott och koja; hur man fixar en förvaringsplats och vad som kan vara lämpligt att förvara där (burkar, gem, klossar, plastmuggar, vaxduk/plastskynke, oömma kläder); hur olika färger fungerar (gouache, akrylfärg mfl.); bra basmaterial att ha hemma och förklarar kvalitetens (både kritor, pennor, färg och papper) betydelse för ett tillfredsställande resultat. Och i boken finns rikligt med förslag på praktiska övningar. Författarparet har arbetat med barn sedan mitten av 1980-talet. De har utarbetat en pedagogisk modell där barnens fantasi och skaparlust sätts i centrum. De grundade Bildkonstförskolan, och idag driver de Barnens konstskola i Stockholm.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker