endast ny
Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan Upplaga 1
I ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan” tar Petri Partanen sin utgångspunkt i skolans läroplan som formulerar att eleverna ska lära sig kunskaper och utveckla förmågor. Men, hur kan vi förstå relationen mellan kunskaper och förmågor? Och vad innebär det för undervisningen? I skolforskning lyfts t ex begrepp som metakognition, självreglering och exekutiva förmågor fram som viktiga i lärandet. Vad innebär dessa begrepp? Hur utvecklas dessa hos barn och unga? Hur kan man i undervisningen stödja utvecklingen av dessa förmågor så att de inte blir till ett hinder för lärandet? Vilken roll spelar de för elever i behov av stöd? Vad innebär"scaffolding"? Elevers tankeförmågor och deras strategier i lärandet spelar en central roll i kunskapsutvecklingen. I boken presenterar Petri PASS-modellen för neurokognitiva förmågor samt behovsmodellen som kan användas som samtalsverktyg vid kartläggning av elevers behov. Vidare innehåller boken diskussionsfrågor, exempel på strategier och fallbeskrivningar från undervisning. Boken riktar sig till lärare, elevhälsopersonal och annan skolpersonal men är också lämplig för studerande inom pedagogiska utbildningar. Petri Partanen är fil.dr., leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi med mångårig erfarenhet av praktiskt arbete, utbildning och forskning kring barns och ungas hälsa, lärande och utveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789177739982
Förlag: Skolutvecklarna Sverige
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 171 st
I ”Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan” tar Petri Partanen sin utgångspunkt i skolans läroplan som formulerar att eleverna ska lära sig kunskaper och utveckla förmågor. Men, hur kan vi förstå relationen mellan kunskaper och förmågor? Och vad innebär det för undervisningen? I skolforskning lyfts t ex begrepp som metakognition, självreglering och exekutiva förmågor fram som viktiga i lärandet. Vad innebär dessa begrepp? Hur utvecklas dessa hos barn och unga? Hur kan man i undervisningen stödja utvecklingen av dessa förmågor så att de inte blir till ett hinder för lärandet? Vilken roll spelar de för elever i behov av stöd? Vad innebär"scaffolding"? Elevers tankeförmågor och deras strategier i lärandet spelar en central roll i kunskapsutvecklingen. I boken presenterar Petri PASS-modellen för neurokognitiva förmågor samt behovsmodellen som kan användas som samtalsverktyg vid kartläggning av elevers behov. Vidare innehåller boken diskussionsfrågor, exempel på strategier och fallbeskrivningar från undervisning. Boken riktar sig till lärare, elevhälsopersonal och annan skolpersonal men är också lämplig för studerande inom pedagogiska utbildningar. Petri Partanen är fil.dr., leg psykolog och specialist i pedagogisk psykologi med mångårig erfarenhet av praktiskt arbete, utbildning och forskning kring barns och ungas hälsa, lärande och utveckling.
511 kr537 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.