Att se möjligheter i svårigheter : barn och undomar med koncentrationssvårigheter; Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson; 2007
5+ säljare

Att se möjligheter i svårigheter : barn och undomar med koncentrationssvårigheter Upplaga 1

av Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson
I denna bok presenteras olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och bakgrundsförklaringar till varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. Den behandlar olika didaktiska och pedagogiska förhållningssätt och åtgärder som lärare kan använda sig av för att hjälpa och stödja dessa elever.
I boken speglas de svårigheter som koncentrationssvårigheter orsakar utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att ge alla elever ett positivt och respektfullt bemötande. Framställningen konkretiseras och varieras med återkommande fallbeskrivningar åtföljda av diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och hantera teorier på ett praktiskt sätt. Boken omfattar dessutom ett kapitel som presenterar samtals-metodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning där den, utöver teoretisk kunskap inom området, också kan läsas i syfte att fördjupa upplevelser och erfarenheter från de verksamhets-förlagda delarna av utbildningen. Den kan också läsas av verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att bredda och fördjupa personalens kompetens i relation till elever med rätt till särskilt stöd.
Till boken finns ett komplement Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter (art. 32993) och vänder sig till elever. Det kan användas tillsammans med en vuxen person t.ex. lärare och/eller föräldrar som underlag för samtal om kamratrelationer, skolarbete och förändring. Häftet är personligt för varje elev med utrymme för egna anteckningar och är lämpligt att användas anslutning till utvecklingssamtal, åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Häftet säljs i 10-pack.
I denna bok presenteras olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och bakgrundsförklaringar till varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. Den behandlar olika didaktiska och pedagogiska förhållningssätt och åtgärder som lärare kan använda sig av för att hjälpa och stödja dessa elever.
I boken speglas de svårigheter som koncentrationssvårigheter orsakar utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att ge alla elever ett positivt och respektfullt bemötande. Framställningen konkretiseras och varieras med återkommande fallbeskrivningar åtföljda av diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och hantera teorier på ett praktiskt sätt. Boken omfattar dessutom ett kapitel som presenterar samtals-metodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning där den, utöver teoretisk kunskap inom området, också kan läsas i syfte att fördjupa upplevelser och erfarenheter från de verksamhets-förlagda delarna av utbildningen. Den kan också läsas av verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att bredda och fördjupa personalens kompetens i relation till elever med rätt till särskilt stöd.
Till boken finns ett komplement Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter (art. 32993) och vänder sig till elever. Det kan användas tillsammans med en vuxen person t.ex. lärare och/eller föräldrar som underlag för samtal om kamratrelationer, skolarbete och förändring. Häftet är personligt för varje elev med utrymme för egna anteckningar och är lämpligt att användas anslutning till utvecklingssamtal, åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Häftet säljs i 10-pack.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789144034065
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 149 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2013)
från 205 kr
Upplaga 1 (2007)
från 115 kr
I denna bok presenteras olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och bakgrundsförklaringar till varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. Den behandlar olika didaktiska och pedagogiska förhållningssätt och åtgärder som lärare kan använda sig av för att hjälpa och stödja dessa elever.
I boken speglas de svårigheter som koncentrationssvårigheter orsakar utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att ge alla elever ett positivt och respektfullt bemötande. Framställningen konkretiseras och varieras med återkommande fallbeskrivningar åtföljda av diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och hantera teorier på ett praktiskt sätt. Boken omfattar dessutom ett kapitel som presenterar samtals-metodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning där den, utöver teoretisk kunskap inom området, också kan läsas i syfte att fördjupa upplevelser och erfarenheter från de verksamhets-förlagda delarna av utbildningen. Den kan också läsas av verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att bredda och fördjupa personalens kompetens i relation till elever med rätt till särskilt stöd.
Till boken finns ett komplement Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter (art. 32993) och vänder sig till elever. Det kan användas tillsammans med en vuxen person t.ex. lärare och/eller föräldrar som underlag för samtal om kamratrelationer, skolarbete och förändring. Häftet är personligt för varje elev med utrymme för egna anteckningar och är lämpligt att användas anslutning till utvecklingssamtal, åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Häftet säljs i 10-pack.
I denna bok presenteras olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och bakgrundsförklaringar till varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. Den behandlar olika didaktiska och pedagogiska förhållningssätt och åtgärder som lärare kan använda sig av för att hjälpa och stödja dessa elever.
I boken speglas de svårigheter som koncentrationssvårigheter orsakar utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att ge alla elever ett positivt och respektfullt bemötande. Framställningen konkretiseras och varieras med återkommande fallbeskrivningar åtföljda av diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och hantera teorier på ett praktiskt sätt. Boken omfattar dessutom ett kapitel som presenterar samtals-metodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning där den, utöver teoretisk kunskap inom området, också kan läsas i syfte att fördjupa upplevelser och erfarenheter från de verksamhets-förlagda delarna av utbildningen. Den kan också läsas av verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att bredda och fördjupa personalens kompetens i relation till elever med rätt till särskilt stöd.
Till boken finns ett komplement Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter (art. 32993) och vänder sig till elever. Det kan användas tillsammans med en vuxen person t.ex. lärare och/eller föräldrar som underlag för samtal om kamratrelationer, skolarbete och förändring. Häftet är personligt för varje elev med utrymme för egna anteckningar och är lämpligt att användas anslutning till utvecklingssamtal, åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Häftet säljs i 10-pack.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar