I denna bok presenteras olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och bakgrundsförklaringar till varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. Den behandlar olika didaktiska och pedagogiska förhållningssätt och åtgärder som lärare kan använda sig av för att hjälpa och stödja dessa elever.
I boken speglas de svårigheter som koncentrationssvårigheter orsakar utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att ge alla elever ett positivt och respektfullt bemötande. Framställningen konkretiseras och varieras med återkommande fallbeskrivningar åtföljda av diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och hantera teorier på ett praktiskt sätt. Boken omfattar dessutom ett kapitel som presenterar samtals-metodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning där den, utöver teoretisk kunskap inom området, också kan läsas i syfte att fördjupa upplevelser och erfarenheter från de verksamhets-förlagda delarna av utbildningen. Den kan också läsas av verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att bredda och fördjupa personalens kompetens i relation till elever med rätt till särskilt stöd.
Till boken finns ett komplement Att lyckas - trots koncentrationssvårigheter (art. 32993) och vänder sig till elever. Det kan användas tillsammans med en vuxen person t.ex. lärare och/eller föräldrar som underlag för samtal om kamratrelationer, skolarbete och förändring. Häftet är personligt för varje elev med utrymme för egna anteckningar och är lämpligt att användas anslutning till utvecklingssamtal, åtgärdsprogram och elevvårdskonferenser. Häftet säljs i 10-pack.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker