Att förebygga läs- och skrivsvårigheter - - i förskolans och skolans tidiga årskurser; Barbara Pavey; 2017
5+ säljare

Att förebygga läs- och skrivsvårigheter - - i förskolans och skolans tidiga årskurser Upplaga 1

av Barbara Pavey
Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.

I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexi­vänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.

I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexi­vänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144119359
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 224 st
Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.

I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexi­vänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Det finns ett växande intresse av att tidigt upptäcka barn som riskerar att få läs- och skrivsvårigheter, liksom av att fånga upp och stötta dessa barn och deras familjer. I den här boken redogör dyslexikonsult Barbara Pavey med utgångspunkt i ny forskning för vad vi vet om dyslexi idag.

I boken behandlas bland annat följande:
vikten av att tala, lyssna och förstå språk
läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga barn
läs- och skrivsvårigheter och andra samtidiga svårigheter, i synnerhet dyspraxi
lekens betydelse
metoder för att upptäcka barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Pavey understryker hur viktigt det är att lärare har ett ”dyslexi­vänligt förhållningssätt” och anser att fokus bör ligga på att anpassa undervisning och lärande efter barnens behov. I boken finns förslag på strategier för kartläggning och praktiskt arbete med läs- och skrivförberedande övningar, rekommendationer för god praxis, konkreta tips, personliga erfarenheter av dyslexi samt tips på vidare läsning.
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter är en mycket användbar bok för personal i förskola och skola, studenter på förskollärar- och lärarutbildningar samt alla andra som vill stötta yngre barn med risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter.
Begagnad bok
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar