Återvunna annonser; Sten Strömqvist; 2007

Återvunna annonser Upplaga 1

av Sten Strömqvist
Arbetslösheten var skrämmande stor på 1930-talet. Kursras på New York-börsen som fick återverkningar över hela Europa. Lågkonjunktur, depression. Exekutiva auktioner och sökande till fattigvården ökade dramatiskt. På landsbygden härjade barnförlamning. Nazismens idéer spred sig, även i Sverige. Parallellt gick den tekniska utvecklingen med gasen i botten. Vi fick inrikes reguljärflyg, ångloken ersattes med elektriska. Sverige hade stora framgångar i vinterolympiaden i Garmisch-Partenkirchen 1936. Nästan alla dessa händelser far den svenska 1930-talsreklamen förbi. Precis som i våra dagar sysselsatte den sig hellre med de mer vardagsnära bekymren. Hur finna den rätta, lyckas på jobbet och undvika åldrandet? Då som nu beskrevs lösningar genom köp av produkter som skulle skänka sina köpare prestige, glädje och ungdom. Annonserna skildrade sobra miljöer och eleganta personer. De var utrustade med framgångsattribut som vackra kläder, telefon och körde gärna personbil. I hemmet kunde en hushållerska assistera. Allt detta illustreras i rikt mått i boken, med 30-talets reklammaterial. Det har utvalts för sina intressanta bilders och kuriosa texters skull. Och de ger inblickar i en livsstil som de flesta av den tidens konsumenter bara kunde drömma om. Illustrationerna ger anledning inte bara till många småleenden utan också till spontana reflektioner över de ofta hisnande skillnaderna mellan tidsandan då och nu.
Arbetslösheten var skrämmande stor på 1930-talet. Kursras på New York-börsen som fick återverkningar över hela Europa. Lågkonjunktur, depression. Exekutiva auktioner och sökande till fattigvården ökade dramatiskt. På landsbygden härjade barnförlamning. Nazismens idéer spred sig, även i Sverige. Parallellt gick den tekniska utvecklingen med gasen i botten. Vi fick inrikes reguljärflyg, ångloken ersattes med elektriska. Sverige hade stora framgångar i vinterolympiaden i Garmisch-Partenkirchen 1936. Nästan alla dessa händelser far den svenska 1930-talsreklamen förbi. Precis som i våra dagar sysselsatte den sig hellre med de mer vardagsnära bekymren. Hur finna den rätta, lyckas på jobbet och undvika åldrandet? Då som nu beskrevs lösningar genom köp av produkter som skulle skänka sina köpare prestige, glädje och ungdom. Annonserna skildrade sobra miljöer och eleganta personer. De var utrustade med framgångsattribut som vackra kläder, telefon och körde gärna personbil. I hemmet kunde en hushållerska assistera. Allt detta illustreras i rikt mått i boken, med 30-talets reklammaterial. Det har utvalts för sina intressanta bilders och kuriosa texters skull. Och de ger inblickar i en livsstil som de flesta av den tidens konsumenter bara kunde drömma om. Illustrationerna ger anledning inte bara till många småleenden utan också till spontana reflektioner över de ofta hisnande skillnaderna mellan tidsandan då och nu.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789173311243
Förlag: Carlsson
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
Arbetslösheten var skrämmande stor på 1930-talet. Kursras på New York-börsen som fick återverkningar över hela Europa. Lågkonjunktur, depression. Exekutiva auktioner och sökande till fattigvården ökade dramatiskt. På landsbygden härjade barnförlamning. Nazismens idéer spred sig, även i Sverige. Parallellt gick den tekniska utvecklingen med gasen i botten. Vi fick inrikes reguljärflyg, ångloken ersattes med elektriska. Sverige hade stora framgångar i vinterolympiaden i Garmisch-Partenkirchen 1936. Nästan alla dessa händelser far den svenska 1930-talsreklamen förbi. Precis som i våra dagar sysselsatte den sig hellre med de mer vardagsnära bekymren. Hur finna den rätta, lyckas på jobbet och undvika åldrandet? Då som nu beskrevs lösningar genom köp av produkter som skulle skänka sina köpare prestige, glädje och ungdom. Annonserna skildrade sobra miljöer och eleganta personer. De var utrustade med framgångsattribut som vackra kläder, telefon och körde gärna personbil. I hemmet kunde en hushållerska assistera. Allt detta illustreras i rikt mått i boken, med 30-talets reklammaterial. Det har utvalts för sina intressanta bilders och kuriosa texters skull. Och de ger inblickar i en livsstil som de flesta av den tidens konsumenter bara kunde drömma om. Illustrationerna ger anledning inte bara till många småleenden utan också till spontana reflektioner över de ofta hisnande skillnaderna mellan tidsandan då och nu.
Arbetslösheten var skrämmande stor på 1930-talet. Kursras på New York-börsen som fick återverkningar över hela Europa. Lågkonjunktur, depression. Exekutiva auktioner och sökande till fattigvården ökade dramatiskt. På landsbygden härjade barnförlamning. Nazismens idéer spred sig, även i Sverige. Parallellt gick den tekniska utvecklingen med gasen i botten. Vi fick inrikes reguljärflyg, ångloken ersattes med elektriska. Sverige hade stora framgångar i vinterolympiaden i Garmisch-Partenkirchen 1936. Nästan alla dessa händelser far den svenska 1930-talsreklamen förbi. Precis som i våra dagar sysselsatte den sig hellre med de mer vardagsnära bekymren. Hur finna den rätta, lyckas på jobbet och undvika åldrandet? Då som nu beskrevs lösningar genom köp av produkter som skulle skänka sina köpare prestige, glädje och ungdom. Annonserna skildrade sobra miljöer och eleganta personer. De var utrustade med framgångsattribut som vackra kläder, telefon och körde gärna personbil. I hemmet kunde en hushållerska assistera. Allt detta illustreras i rikt mått i boken, med 30-talets reklammaterial. Det har utvalts för sina intressanta bilders och kuriosa texters skull. Och de ger inblickar i en livsstil som de flesta av den tidens konsumenter bara kunde drömma om. Illustrationerna ger anledning inte bara till många småleenden utan också till spontana reflektioner över de ofta hisnande skillnaderna mellan tidsandan då och nu.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)