Yael Bartana : och Europa kommer att häpna; Moderna Museet,, Joa Ljungberg, Joshua Simon, Charles Esche; 2010

Yael Bartana : och Europa kommer att häpna Upplaga 1

av Moderna Museet,, Joa Ljungberg, Joshua Simon, Charles Esche
Yael Bartana föddes 1970 i Moshav Kfar Yehezkel, en relativt liten by i norra Israel. Hemlandets historia och konflikten om Palestina genomsyrar hennes konstnärskap, där hon även utforskar komplicerade relationer mellan judar, polacker och andra européer i globaliseringens tidevarv.

Med estetiska referenser till 1930-talets propaganda väver Yael Bartana samman motstridiga rörelser som på olika sätt bidrog till Israels tillblivelse; den europeiska antisemitismen, kolonialismen, socialismen och sionismen. Sionismens ursprung och utveckling granskas i ljuset av Israels politik gentemot Palestinierna, och sionismens moraliska koppling till byggande återuppstår bland dagens vänsteraktivister i form av motstånd mot den israeliska statens politik.

Så småningom förflyttas vi från Israel/Palestina till Polen där en fiktiv politisk rörelse framträder bland historiska lager och speglingar. I ett retoriskt kraftfullt tal uppmuntras 3 000 000 judar att flytta tillbaka till Polen, som en hisnande - och för att använda Yael Bartanas egna ord, ”kanske både hallucinatorisk och dystopisk” – lösning för framtiden.

På Moderna Museet Malmö visas filmerna i en tät gruppering av byggnadskroppar som tar hela Turbinhallen i besittning och bildar en mindre bosättning innanför museets högresta väggar. När vi kliver in genom huvudentrén möts vi av en neonskylt och affischer för Yael Bartanas filmer. Tillsammans inger de känslan av en biograflobby och signalerar att vi rör oss i ett flytande bildlandskap där dokumentation, iscensättning, retorik och idealisering gestaltar både verkliga och imaginära skeenden.

Yael Bartana har under det senaste decenniet fått betydande internationell uppmärksamhet. Hon har nominerats för och mottagit flera utmärkelser - senast tilldelades hon det prestigefyllda Artes Mundipriset – ett av Storbritanniens största konstpriser. Yael Bartana har haft en rad separatutställningar på bl.a. Museum of Modern Art i Warsawa, Van Abbemuseum i Eindhoven, PS1 i New York och Kunstverein Hamburg. År 2003 hade hon ett vistelsestipendium på Rooseum Center for Contemporary Art. Nu återvänder hon till Malmö med hennes mest omfattande separatutställning i Europa hittills – och Europa kommer att häpna.

Till utställningen produceras en omfattande utställningskatalog med texter av Joa Ljungberg och Joshua Simon, samt ett samtal mellan konstnären, Charles Esche och Galit Eilat.
Yael Bartana föddes 1970 i Moshav Kfar Yehezkel, en relativt liten by i norra Israel. Hemlandets historia och konflikten om Palestina genomsyrar hennes konstnärskap, där hon även utforskar komplicerade relationer mellan judar, polacker och andra européer i globaliseringens tidevarv.

Med estetiska referenser till 1930-talets propaganda väver Yael Bartana samman motstridiga rörelser som på olika sätt bidrog till Israels tillblivelse; den europeiska antisemitismen, kolonialismen, socialismen och sionismen. Sionismens ursprung och utveckling granskas i ljuset av Israels politik gentemot Palestinierna, och sionismens moraliska koppling till byggande återuppstår bland dagens vänsteraktivister i form av motstånd mot den israeliska statens politik.

Så småningom förflyttas vi från Israel/Palestina till Polen där en fiktiv politisk rörelse framträder bland historiska lager och speglingar. I ett retoriskt kraftfullt tal uppmuntras 3 000 000 judar att flytta tillbaka till Polen, som en hisnande - och för att använda Yael Bartanas egna ord, ”kanske både hallucinatorisk och dystopisk” – lösning för framtiden.

På Moderna Museet Malmö visas filmerna i en tät gruppering av byggnadskroppar som tar hela Turbinhallen i besittning och bildar en mindre bosättning innanför museets högresta väggar. När vi kliver in genom huvudentrén möts vi av en neonskylt och affischer för Yael Bartanas filmer. Tillsammans inger de känslan av en biograflobby och signalerar att vi rör oss i ett flytande bildlandskap där dokumentation, iscensättning, retorik och idealisering gestaltar både verkliga och imaginära skeenden.

Yael Bartana har under det senaste decenniet fått betydande internationell uppmärksamhet. Hon har nominerats för och mottagit flera utmärkelser - senast tilldelades hon det prestigefyllda Artes Mundipriset – ett av Storbritanniens största konstpriser. Yael Bartana har haft en rad separatutställningar på bl.a. Museum of Modern Art i Warsawa, Van Abbemuseum i Eindhoven, PS1 i New York och Kunstverein Hamburg. År 2003 hade hon ett vistelsestipendium på Rooseum Center for Contemporary Art. Nu återvänder hon till Malmö med hennes mest omfattande separatutställning i Europa hittills – och Europa kommer att häpna.

Till utställningen produceras en omfattande utställningskatalog med texter av Joa Ljungberg och Joshua Simon, samt ett samtal mellan konstnären, Charles Esche och Galit Eilat.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789186243142
Förlag: Moderna Museet / Revolver Publishing
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 196 st
Yael Bartana föddes 1970 i Moshav Kfar Yehezkel, en relativt liten by i norra Israel. Hemlandets historia och konflikten om Palestina genomsyrar hennes konstnärskap, där hon även utforskar komplicerade relationer mellan judar, polacker och andra européer i globaliseringens tidevarv.

Med estetiska referenser till 1930-talets propaganda väver Yael Bartana samman motstridiga rörelser som på olika sätt bidrog till Israels tillblivelse; den europeiska antisemitismen, kolonialismen, socialismen och sionismen. Sionismens ursprung och utveckling granskas i ljuset av Israels politik gentemot Palestinierna, och sionismens moraliska koppling till byggande återuppstår bland dagens vänsteraktivister i form av motstånd mot den israeliska statens politik.

Så småningom förflyttas vi från Israel/Palestina till Polen där en fiktiv politisk rörelse framträder bland historiska lager och speglingar. I ett retoriskt kraftfullt tal uppmuntras 3 000 000 judar att flytta tillbaka till Polen, som en hisnande - och för att använda Yael Bartanas egna ord, ”kanske både hallucinatorisk och dystopisk” – lösning för framtiden.

På Moderna Museet Malmö visas filmerna i en tät gruppering av byggnadskroppar som tar hela Turbinhallen i besittning och bildar en mindre bosättning innanför museets högresta väggar. När vi kliver in genom huvudentrén möts vi av en neonskylt och affischer för Yael Bartanas filmer. Tillsammans inger de känslan av en biograflobby och signalerar att vi rör oss i ett flytande bildlandskap där dokumentation, iscensättning, retorik och idealisering gestaltar både verkliga och imaginära skeenden.

Yael Bartana har under det senaste decenniet fått betydande internationell uppmärksamhet. Hon har nominerats för och mottagit flera utmärkelser - senast tilldelades hon det prestigefyllda Artes Mundipriset – ett av Storbritanniens största konstpriser. Yael Bartana har haft en rad separatutställningar på bl.a. Museum of Modern Art i Warsawa, Van Abbemuseum i Eindhoven, PS1 i New York och Kunstverein Hamburg. År 2003 hade hon ett vistelsestipendium på Rooseum Center for Contemporary Art. Nu återvänder hon till Malmö med hennes mest omfattande separatutställning i Europa hittills – och Europa kommer att häpna.

Till utställningen produceras en omfattande utställningskatalog med texter av Joa Ljungberg och Joshua Simon, samt ett samtal mellan konstnären, Charles Esche och Galit Eilat.
Yael Bartana föddes 1970 i Moshav Kfar Yehezkel, en relativt liten by i norra Israel. Hemlandets historia och konflikten om Palestina genomsyrar hennes konstnärskap, där hon även utforskar komplicerade relationer mellan judar, polacker och andra européer i globaliseringens tidevarv.

Med estetiska referenser till 1930-talets propaganda väver Yael Bartana samman motstridiga rörelser som på olika sätt bidrog till Israels tillblivelse; den europeiska antisemitismen, kolonialismen, socialismen och sionismen. Sionismens ursprung och utveckling granskas i ljuset av Israels politik gentemot Palestinierna, och sionismens moraliska koppling till byggande återuppstår bland dagens vänsteraktivister i form av motstånd mot den israeliska statens politik.

Så småningom förflyttas vi från Israel/Palestina till Polen där en fiktiv politisk rörelse framträder bland historiska lager och speglingar. I ett retoriskt kraftfullt tal uppmuntras 3 000 000 judar att flytta tillbaka till Polen, som en hisnande - och för att använda Yael Bartanas egna ord, ”kanske både hallucinatorisk och dystopisk” – lösning för framtiden.

På Moderna Museet Malmö visas filmerna i en tät gruppering av byggnadskroppar som tar hela Turbinhallen i besittning och bildar en mindre bosättning innanför museets högresta väggar. När vi kliver in genom huvudentrén möts vi av en neonskylt och affischer för Yael Bartanas filmer. Tillsammans inger de känslan av en biograflobby och signalerar att vi rör oss i ett flytande bildlandskap där dokumentation, iscensättning, retorik och idealisering gestaltar både verkliga och imaginära skeenden.

Yael Bartana har under det senaste decenniet fått betydande internationell uppmärksamhet. Hon har nominerats för och mottagit flera utmärkelser - senast tilldelades hon det prestigefyllda Artes Mundipriset – ett av Storbritanniens största konstpriser. Yael Bartana har haft en rad separatutställningar på bl.a. Museum of Modern Art i Warsawa, Van Abbemuseum i Eindhoven, PS1 i New York och Kunstverein Hamburg. År 2003 hade hon ett vistelsestipendium på Rooseum Center for Contemporary Art. Nu återvänder hon till Malmö med hennes mest omfattande separatutställning i Europa hittills – och Europa kommer att häpna.

Till utställningen produceras en omfattande utställningskatalog med texter av Joa Ljungberg och Joshua Simon, samt ett samtal mellan konstnären, Charles Esche och Galit Eilat.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)