Waldorfpedagogiken växer och används i flera tusen skolor och förskolor runt om i världen. Boken syftar till att visa var waldorfpedagogiken står idag i ljuset av dess snart hundraåriga historia. Är pedagogiken fortfarande aktuell och unik och vart är den på väg? Kan den inspirera lärare, föräldrar och elever även på 2000-talet?
Boken ger en bred och mångfacetterad översikt av waldorfpedagogiken, från förskola till gymnasium. I ett särskilt kapitel redogör författarna för motiv ur den 12-åriga kursplanen, i andra delar beskrivs hur waldorfpedagogiken utformas inom förskolan, special- och fritidspedagogiken samt vad som kännetecknar dess metodik, didaktik och människosyn. Boken relaterar till gällande styrdokument och redogör för aktuell forskning. Ett rikt bildmaterial med elevarbeten ger exempel på den konstnärligt präglade undervisningen i såväl teoretiska som praktiska ämnen.
Boken vänder sig till waldorflärare, studenter inom området pedagogik och lärare och personer med intresse för waldorfpedagogikens verksamhet inom förskolan.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker