Vips Läsebok 4; Lena Hultgren; 2012
endast ny

Vips Läsebok 4 Upplaga 1

av Lena Hultgren
I Vips läslära F-3 är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans.

Läs mer
En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1.

Vips förskoleklass, ett ämnesintegrerat läromedel
Med Vips ämnesintegrerade läromedel i förskoleklassen får du och barngruppen en berättelse som blir utgångspunkten för det lärande och tankeutmanande samtalet. Även om språkutvecklingen är i fokus, har handlingen medvetet skrivits för att stimulera elevernas allsidiga utveckling genom ett ämnesövergripande lärande.

Med utgångspunkt i högläsningen får eleverna arbeta med språkliga övningar som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen. Vips för förskoleklassen består av en högläsningsbok, en arbetsbok och en lärarhandbok. I högläsningsboken läser du spännande och roliga historier som inspirerar till många lärande samtal och ämnesintegrerade teman. I lärarhandboken får du många förslag på hur du kan förbereda och bearbeta innehållet i varje kapitel. I arbetsboken arbetar eleverna med uppgifter som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.

Vips åk 1-3
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efter-arbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken för åk 1 på fyra nivåer och läseboken för åk 2 på två nivåer. I åk 3 läser alla elever i samma bok.

Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten. Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.

Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. I åk 1 tränas vanliga bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.

Komponenter och arbetsgång
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i sina egna läseböcker.

ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2, men på en nivå för åk 3. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.

LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2, i åk 3 läser alla elever på samma nivå. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.

LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.

LÄXBOKEN ÅK 1. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.

VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1 (nedladdningsbar). På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.

CD MED ALFABETSSÅNGER ÅK 1. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet. Vid intresse för alfabetssånger, kontakta Libers kundservice ([email protected]).

Om författarna
Lågstadieläraren Lena Hultgren har skrivit Vips och är också författare till Läsgåvan och KOD 45. Lena har fått både Svenska Akademiens svensklärarpris och SLFF:s läromedelspris Lärkan.
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
I Vips läslära F-3 är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans.

Läs mer
En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1.

Vips förskoleklass, ett ämnesintegrerat läromedel
Med Vips ämnesintegrerade läromedel i förskoleklassen får du och barngruppen en berättelse som blir utgångspunkten för det lärande och tankeutmanande samtalet. Även om språkutvecklingen är i fokus, har handlingen medvetet skrivits för att stimulera elevernas allsidiga utveckling genom ett ämnesövergripande lärande.

Med utgångspunkt i högläsningen får eleverna arbeta med språkliga övningar som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen. Vips för förskoleklassen består av en högläsningsbok, en arbetsbok och en lärarhandbok. I högläsningsboken läser du spännande och roliga historier som inspirerar till många lärande samtal och ämnesintegrerade teman. I lärarhandboken får du många förslag på hur du kan förbereda och bearbeta innehållet i varje kapitel. I arbetsboken arbetar eleverna med uppgifter som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.

Vips åk 1-3
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efter-arbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken för åk 1 på fyra nivåer och läseboken för åk 2 på två nivåer. I åk 3 läser alla elever i samma bok.

Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten. Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.

Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. I åk 1 tränas vanliga bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.

Komponenter och arbetsgång
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i sina egna läseböcker.

ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2, men på en nivå för åk 3. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.

LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2, i åk 3 läser alla elever på samma nivå. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.

LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.

LÄXBOKEN ÅK 1. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.

VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1 (nedladdningsbar). På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.

CD MED ALFABETSSÅNGER ÅK 1. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet. Vid intresse för alfabetssånger, kontakta Libers kundservice ([email protected]).

Om författarna
Lågstadieläraren Lena Hultgren har skrivit Vips och är också författare till Läsgåvan och KOD 45. Lena har fått både Svenska Akademiens svensklärarpris och SLFF:s läromedelspris Lärkan.
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789147101719
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 104 st
I Vips läslära F-3 är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans.

Läs mer
En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1.

Vips förskoleklass, ett ämnesintegrerat läromedel
Med Vips ämnesintegrerade läromedel i förskoleklassen får du och barngruppen en berättelse som blir utgångspunkten för det lärande och tankeutmanande samtalet. Även om språkutvecklingen är i fokus, har handlingen medvetet skrivits för att stimulera elevernas allsidiga utveckling genom ett ämnesövergripande lärande.

Med utgångspunkt i högläsningen får eleverna arbeta med språkliga övningar som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen. Vips för förskoleklassen består av en högläsningsbok, en arbetsbok och en lärarhandbok. I högläsningsboken läser du spännande och roliga historier som inspirerar till många lärande samtal och ämnesintegrerade teman. I lärarhandboken får du många förslag på hur du kan förbereda och bearbeta innehållet i varje kapitel. I arbetsboken arbetar eleverna med uppgifter som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.

Vips åk 1-3
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efter-arbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken för åk 1 på fyra nivåer och läseboken för åk 2 på två nivåer. I åk 3 läser alla elever i samma bok.

Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten. Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.

Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. I åk 1 tränas vanliga bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.

Komponenter och arbetsgång
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i sina egna läseböcker.

ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2, men på en nivå för åk 3. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.

LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2, i åk 3 läser alla elever på samma nivå. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.

LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.

LÄXBOKEN ÅK 1. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.

VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1 (nedladdningsbar). På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.

CD MED ALFABETSSÅNGER ÅK 1. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet. Vid intresse för alfabetssånger, kontakta Libers kundservice ([email protected]).

Om författarna
Lågstadieläraren Lena Hultgren har skrivit Vips och är också författare till Läsgåvan och KOD 45. Lena har fått både Svenska Akademiens svensklärarpris och SLFF:s läromedelspris Lärkan.
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
I Vips läslära F-3 är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans.

Läs mer
En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1.

Vips förskoleklass, ett ämnesintegrerat läromedel
Med Vips ämnesintegrerade läromedel i förskoleklassen får du och barngruppen en berättelse som blir utgångspunkten för det lärande och tankeutmanande samtalet. Även om språkutvecklingen är i fokus, har handlingen medvetet skrivits för att stimulera elevernas allsidiga utveckling genom ett ämnesövergripande lärande.

Med utgångspunkt i högläsningen får eleverna arbeta med språkliga övningar som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen. Vips för förskoleklassen består av en högläsningsbok, en arbetsbok och en lärarhandbok. I högläsningsboken läser du spännande och roliga historier som inspirerar till många lärande samtal och ämnesintegrerade teman. I lärarhandboken får du många förslag på hur du kan förbereda och bearbeta innehållet i varje kapitel. I arbetsboken arbetar eleverna med uppgifter som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.

Vips åk 1-3
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efter-arbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken för åk 1 på fyra nivåer och läseboken för åk 2 på två nivåer. I åk 3 läser alla elever i samma bok.

Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten. Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.

Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. I åk 1 tränas vanliga bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.

Komponenter och arbetsgång
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i sina egna läseböcker.

ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2, men på en nivå för åk 3. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.

LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2, i åk 3 läser alla elever på samma nivå. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i högläsningsboken. Läseböckerna fungerar därför inte utan högläsningsboken.

LÄRARHANDBOKEN. Lärarhandledningen kallas lärarhandbok för att betona vikten av den i lärarens dagliga praktiska och faktiska arbete. Innehållet i lärarhandboken är gediget med många handfasta tips och idéer på teman och aktiviteter, förslag på ämnesintegration och samverkan samt kopieringsunderlag.

LÄXBOKEN ÅK 1. I läxboken får föräldrarna en inblick i den fantasivärld som barnen kommer att vara uppfyllda av. Där finns också information till föräldrarna om hur de kan hjälpa och stimulera barnet att utveckla sin läs- och skrivförmåga.

VÄGGPLANSCHEN ÅK 1. En väggplansch som visar interiören på Vov Hotell ingår i Lärarhandbok för åk 1 (nedladdningsbar). På så sätt får eleverna inspiration och god förförståelse inför det fortsatta bokstavsarbetet.

CD MED ALFABETSSÅNGER ÅK 1. Till varje kapitel finns minst en sång som hör ihop med den gäst eller de gäster som besöker hotellet. Vid intresse för alfabetssånger, kontakta Libers kundservice ([email protected]).

Om författarna
Lågstadieläraren Lena Hultgren har skrivit Vips och är också författare till Läsgåvan och KOD 45. Lena har fått både Svenska Akademiens svensklärarpris och SLFF:s läromedelspris Lärkan.
Illustratör till Vips är Sara Bergman.
Ny bok
246 kr258 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
246 kr258 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)