Viola Gråsten och modernismen i svensk textilkonst; Anne-Marie Ericsson; 2009

Viola Gråsten och modernismen i svensk textilkonst Upplaga 1

av Anne-Marie Ericsson
Med Viola Gråsten, död 1994, inleddes en ny tid i svensk textilkonst, klart modernistisk med flödande former och ovanligt kombinerade färger. Gråsten utbildades i Helsingfors, men efter krigsutbrottet 1939 uppstod brist på garner i Finland. Ryor förbjöds och hennes verksamhet blev omöjlig. 1944 sökte hon sig därför till Stockholm och NK:s Textilkammare, där hon bidrog till en sensationell förnyelse av varuhusets ryor och tryckta tyger. Många minns nog Oomph, det blåskimrande triangelmönstret som blev ungdomens speciella favorit under 1950-talet. Hon var kompromisslöst stilmedveten, men aldrig banal trots att hennes kompositioner trycktes och exporterades kilometervis över stora delar av världen. I efterkrigstidens Europa och USA väckte hennes djärva färgkonst stor uppmärksamhet och gör så än.
Med Viola Gråsten, död 1994, inleddes en ny tid i svensk textilkonst, klart modernistisk med flödande former och ovanligt kombinerade färger. Gråsten utbildades i Helsingfors, men efter krigsutbrottet 1939 uppstod brist på garner i Finland. Ryor förbjöds och hennes verksamhet blev omöjlig. 1944 sökte hon sig därför till Stockholm och NK:s Textilkammare, där hon bidrog till en sensationell förnyelse av varuhusets ryor och tryckta tyger. Många minns nog Oomph, det blåskimrande triangelmönstret som blev ungdomens speciella favorit under 1950-talet. Hon var kompromisslöst stilmedveten, men aldrig banal trots att hennes kompositioner trycktes och exporterades kilometervis över stora delar av världen. I efterkrigstidens Europa och USA väckte hennes djärva färgkonst stor uppmärksamhet och gör så än.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789186221034
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 143 st
Med Viola Gråsten, död 1994, inleddes en ny tid i svensk textilkonst, klart modernistisk med flödande former och ovanligt kombinerade färger. Gråsten utbildades i Helsingfors, men efter krigsutbrottet 1939 uppstod brist på garner i Finland. Ryor förbjöds och hennes verksamhet blev omöjlig. 1944 sökte hon sig därför till Stockholm och NK:s Textilkammare, där hon bidrog till en sensationell förnyelse av varuhusets ryor och tryckta tyger. Många minns nog Oomph, det blåskimrande triangelmönstret som blev ungdomens speciella favorit under 1950-talet. Hon var kompromisslöst stilmedveten, men aldrig banal trots att hennes kompositioner trycktes och exporterades kilometervis över stora delar av världen. I efterkrigstidens Europa och USA väckte hennes djärva färgkonst stor uppmärksamhet och gör så än.
Med Viola Gråsten, död 1994, inleddes en ny tid i svensk textilkonst, klart modernistisk med flödande former och ovanligt kombinerade färger. Gråsten utbildades i Helsingfors, men efter krigsutbrottet 1939 uppstod brist på garner i Finland. Ryor förbjöds och hennes verksamhet blev omöjlig. 1944 sökte hon sig därför till Stockholm och NK:s Textilkammare, där hon bidrog till en sensationell förnyelse av varuhusets ryor och tryckta tyger. Många minns nog Oomph, det blåskimrande triangelmönstret som blev ungdomens speciella favorit under 1950-talet. Hon var kompromisslöst stilmedveten, men aldrig banal trots att hennes kompositioner trycktes och exporterades kilometervis över stora delar av världen. I efterkrigstidens Europa och USA väckte hennes djärva färgkonst stor uppmärksamhet och gör så än.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)