Vidvinkel Magazine #3
SVT Kulturnyheterna 2012-09-24:
"Nya Vidvinkel Magazine ägnar uppmärksamheten åt porträtt. 22 fotografer har fångat textil-doktoranden Amanda Ericsson, men frågan är vem hon är egentligen. Redaktör Oscar Poulsen skriver i sitt efterord att detta inte är jakten på det sanna porträttet, men tankar om identitet och självbild pockar på och som betraktare kan man fundera på; är Amanda Ericssons självporträtt (som är med i magasinet) sannare än de andra porträtten? Eller säger alltid fotografiet mer om fotografen än om den avfotograferade?"
Direkt när man öppnar Vidvinkel Magazine #3 kastas man in i ett galleri och allteftersom sidorna löper blir det tydligare vad det handlar om och i slutet kommer en text om tankarna bakom hela arbetet, som kan liknas vid ett slags identitets- och porträttsstudie. Det är också en replik till hur folk exponeras nuförtiden; hur ett porträtt av någon har gått från att vara en fast bild från den lokala fotografen till att vara en smältdegel av erfarenheter som andra människor varit med om, som ihop med egna bilder, tweets, geotaggar etc. i slutändan skapar ett slags modernt porträtt av en person.
Fotointresset har vuxit enormt i och med digitaliseringen, medan de flesta fotomagasin fokuserar på prylar och tester, arbetar Vidvinkel Magazine med bilden, med fotografiet som kommunikationsmedel, på ett sätt som ingen annan gör. Bakom varje nummer av Vidvinkel Magazine finns alltid en teoretisk ambition som sedan görs lättillgänglig och kul.
Utgiven: 2012
ISBN: 9789197781428
Förlag: Oscar Poulsen
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 96 st
SVT Kulturnyheterna 2012-09-24:
"Nya Vidvinkel Magazine ägnar uppmärksamheten åt porträtt. 22 fotografer har fångat textil-doktoranden Amanda Ericsson, men frågan är vem hon är egentligen. Redaktör Oscar Poulsen skriver i sitt efterord att detta inte är jakten på det sanna porträttet, men tankar om identitet och självbild pockar på och som betraktare kan man fundera på; är Amanda Ericssons självporträtt (som är med i magasinet) sannare än de andra porträtten? Eller säger alltid fotografiet mer om fotografen än om den avfotograferade?"
Direkt när man öppnar Vidvinkel Magazine #3 kastas man in i ett galleri och allteftersom sidorna löper blir det tydligare vad det handlar om och i slutet kommer en text om tankarna bakom hela arbetet, som kan liknas vid ett slags identitets- och porträttsstudie. Det är också en replik till hur folk exponeras nuförtiden; hur ett porträtt av någon har gått från att vara en fast bild från den lokala fotografen till att vara en smältdegel av erfarenheter som andra människor varit med om, som ihop med egna bilder, tweets, geotaggar etc. i slutändan skapar ett slags modernt porträtt av en person.
Fotointresset har vuxit enormt i och med digitaliseringen, medan de flesta fotomagasin fokuserar på prylar och tester, arbetar Vidvinkel Magazine med bilden, med fotografiet som kommunikationsmedel, på ett sätt som ingen annan gör. Bakom varje nummer av Vidvinkel Magazine finns alltid en teoretisk ambition som sedan görs lättillgänglig och kul.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.