spara 20%
5 säljare
Vem får vad – och varför Upplaga 1
Marknader är en urgammal mänsklig uppfinning som används för att organisera, samarbeta, samordna och konkurrera med varandra. I slutänden är marknader ett verktyg för att avgöra vem som får vad. Ibland behöver köpare och säljare bara komma överens om ett pris för att kunna handla med varandra. Den här boken handlar om när det är mycket svårare än så. På så kallade »matchningsmarknader« måste parterna passa ihop på fler sätt än att komma överens om ett pris. Ibland finns priser inte alls. Alvin E. Roth tilldelades 2012 Riksbankens pris till Alfred Nobels minne. I boken »Vem får vad – och varför« berättar han om njurbyten, jobbansökningar, läkares AT-tjänstgöring och nätdejting. Samtliga är exempel på när era parter ska hitta varandra och passa ihop, ofta utan att pengar över huvud taget är inblandade. Så hur kan matchning då ske på ett effektivt och rättvist sätt? Boken är en initierad och samtidigt lättillgänglig introduktion till det snabbt växande forskningsfältet marknadsdesign, fylld med exempel från det vardagliga livet. Denna svenska översättning, utgiven av Ohlininstitutet, har ett specialskrivet förord av professor Tommy Andersson, världsledande forskare inom området marknadsdesign. Andersson ligger bland annat bakom Skandinaviens första njurbytesprogram.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789198045321
Förlag: Bertil Ohlin förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 336 st
Marknader är en urgammal mänsklig uppfinning som används för att organisera, samarbeta, samordna och konkurrera med varandra. I slutänden är marknader ett verktyg för att avgöra vem som får vad. Ibland behöver köpare och säljare bara komma överens om ett pris för att kunna handla med varandra. Den här boken handlar om när det är mycket svårare än så. På så kallade »matchningsmarknader« måste parterna passa ihop på fler sätt än att komma överens om ett pris. Ibland finns priser inte alls. Alvin E. Roth tilldelades 2012 Riksbankens pris till Alfred Nobels minne. I boken »Vem får vad – och varför« berättar han om njurbyten, jobbansökningar, läkares AT-tjänstgöring och nätdejting. Samtliga är exempel på när era parter ska hitta varandra och passa ihop, ofta utan att pengar över huvud taget är inblandade. Så hur kan matchning då ske på ett effektivt och rättvist sätt? Boken är en initierad och samtidigt lättillgänglig introduktion till det snabbt växande forskningsfältet marknadsdesign, fylld med exempel från det vardagliga livet. Denna svenska översättning, utgiven av Ohlininstitutet, har ett specialskrivet förord av professor Tommy Andersson, världsledande forskare inom området marknadsdesign. Andersson ligger bland annat bakom Skandinaviens första njurbytesprogram.
129 kr161 krSpara 32 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.