Varumärkeskonflikter : Förväxlingsrisk och anseendeskydd i varumärkesrätten Upplaga 1
I boken behandlas varumärkesrättens bestämmelser om förväxlingsrisk och anseendeskydd. Bestämmelserna, som avgränsar innehavarens ensamrätt, kan sägas utgöra varumärkesrättens hjärta. Undersökningen tar sin utgångspunkt i svensk rätt för att sedan fortsätta över de centrala historiska och internationella utvecklingslinjerna på området fram till den europeiska harmoniseringen. Den rör sig främst genom analysen av skilda utvecklingslinjer i praxis, men stannar stundtals till vid betydelsefulla observationer i förarbeten och doktrin. I en sammanfattande analys berörs de underliggande konceptuella förändringarna genom principen om känneteckenskraft och definitionen av frågan om förväxlingsrisk som rättsfråga.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789139008446
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 440 st
I boken behandlas varumärkesrättens bestämmelser om förväxlingsrisk och anseendeskydd. Bestämmelserna, som avgränsar innehavarens ensamrätt, kan sägas utgöra varumärkesrättens hjärta. Undersökningen tar sin utgångspunkt i svensk rätt för att sedan fortsätta över de centrala historiska och internationella utvecklingslinjerna på området fram till den europeiska harmoniseringen. Den rör sig främst genom analysen av skilda utvecklingslinjer i praxis, men stannar stundtals till vid betydelsefulla observationer i förarbeten och doktrin. I en sammanfattande analys berörs de underliggande konceptuella förändringarna genom principen om känneteckenskraft och definitionen av frågan om förväxlingsrisk som rättsfråga.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.