endast ny
Välstånd Upplaga 1
DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse. DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen. Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik. Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament. DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland. År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789198424409
Förlag: Boris Press
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
DAWID (Björn Dawidsson) hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse. DAWID är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han i opposition mot de rådande dokumentära idealen fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen. Förmågan att med fotografins hjälp förvandla det förbisedda till bilder som ifrågasätter invanda föreställningar och förväntningar är ett signum för DAWID. Något som i hög grad präglar den i dag klassiska serien Arbetsnamn Skulptur (1991). På ett lika radikalt som estetiskt förföriskt sätt kombinerar och upplevelser han gränserna mellan måleri, fotografi och skulptur. Han lyckas på ett befriande sätt underminera åtskillnaden mellan modernismens strävan efter renhet och det postmoderna idealet om hybridisering. Bilderna är både och, och denna kraft att omfatta motsatser skänker verken en omisskännlig dynamik. Genomgående är ett ständigt prövande och ett viktigt stråk i DAWIDs oeuvre är experimenterandet med kameralös fotografi i form av kemigram och andra ofta egenutvecklade metoder. Det finns i hans arbeten en frånvaro av subjektivitet som på ett paradoxalt sätt impregnerar bilderna med närvaro. Mer än om upphovspersonen handlar det om de avbildade tingens närvaro och om själva fotografins materialitet. Det handlar också om den ständigt närvarande viljan att inifrån praktiken dekonstruera fotografins påstådda fundament. DAWID har sedan 1970-talet ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, med separatutställningar bland annat i Stockholm, New York, Paris, London och Berlin. Han har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och däribland utkom 2001 Beautiful Frames på Steidl Verlag, Göttingen i Tyskland. År 2004 tilldelades Dawid Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
294 kr309 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.