Validering i högskolan - för tillgodoräknande och livslångt lärande. SOU 2018:29 : Delbetänkande från Valideringsdelegationen; Utbildningsdepartementet,; 2018

Validering i högskolan - för tillgodoräknande och livslångt lärande. SOU 2018:29 : Delbetänkande från Valideringsdelegationen

av Utbildningsdepartementet,
Arbetslivets förändrade kompetenskrav, bland annat till följd av digitaliseringen, gör att behoven av livslångt lärande är större idag än i början av 2000-talet. Validering och erkännande av tidigare lärande är en central komponent för att möjliggöra livslångt lärande.

Statistik om validering inom högskolan saknas eller är behäftad med stora brister. Tidigare uppföljningar av högskolornas tillämpning av reglerna om tillgodoräknande har visat på briste både i den formella hanteringenoch vad gäller generositeten i bedömningarna.

Delbetänkandet syftar till att förbättra förutsättningarna för generösa, flexibla och rättvisa erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur individen har utvecklat sin kompetens. Fungerande validering för tillgodoräknande är centralt för att realisera möjligheter till livslångt lärande inom högskolan och för att främja mobilitet och internationalisering. Det är också av stor betydelse för kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden.

Se länk längre ned för att komma till Slutbetänkandet.
Arbetslivets förändrade kompetenskrav, bland annat till följd av digitaliseringen, gör att behoven av livslångt lärande är större idag än i början av 2000-talet. Validering och erkännande av tidigare lärande är en central komponent för att möjliggöra livslångt lärande.

Statistik om validering inom högskolan saknas eller är behäftad med stora brister. Tidigare uppföljningar av högskolornas tillämpning av reglerna om tillgodoräknande har visat på briste både i den formella hanteringenoch vad gäller generositeten i bedömningarna.

Delbetänkandet syftar till att förbättra förutsättningarna för generösa, flexibla och rättvisa erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur individen har utvecklat sin kompetens. Fungerande validering för tillgodoräknande är centralt för att realisera möjligheter till livslångt lärande inom högskolan och för att främja mobilitet och internationalisering. Det är också av stor betydelse för kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden.

Se länk längre ned för att komma till Slutbetänkandet.
Utgiven: 2018
ISBN: 9789138247853
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 300 st
Arbetslivets förändrade kompetenskrav, bland annat till följd av digitaliseringen, gör att behoven av livslångt lärande är större idag än i början av 2000-talet. Validering och erkännande av tidigare lärande är en central komponent för att möjliggöra livslångt lärande.

Statistik om validering inom högskolan saknas eller är behäftad med stora brister. Tidigare uppföljningar av högskolornas tillämpning av reglerna om tillgodoräknande har visat på briste både i den formella hanteringenoch vad gäller generositeten i bedömningarna.

Delbetänkandet syftar till att förbättra förutsättningarna för generösa, flexibla och rättvisa erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur individen har utvecklat sin kompetens. Fungerande validering för tillgodoräknande är centralt för att realisera möjligheter till livslångt lärande inom högskolan och för att främja mobilitet och internationalisering. Det är också av stor betydelse för kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden.

Se länk längre ned för att komma till Slutbetänkandet.
Arbetslivets förändrade kompetenskrav, bland annat till följd av digitaliseringen, gör att behoven av livslångt lärande är större idag än i början av 2000-talet. Validering och erkännande av tidigare lärande är en central komponent för att möjliggöra livslångt lärande.

Statistik om validering inom högskolan saknas eller är behäftad med stora brister. Tidigare uppföljningar av högskolornas tillämpning av reglerna om tillgodoräknande har visat på briste både i den formella hanteringenoch vad gäller generositeten i bedömningarna.

Delbetänkandet syftar till att förbättra förutsättningarna för generösa, flexibla och rättvisa erkännanden av tidigare lärande, oberoende av var, när och hur individen har utvecklat sin kompetens. Fungerande validering för tillgodoräknande är centralt för att realisera möjligheter till livslångt lärande inom högskolan och för att främja mobilitet och internationalisering. Det är också av stor betydelse för kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden.

Se länk längre ned för att komma till Slutbetänkandet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)