Den här boken handlar om rektorers dagliga arbete; vad rektorer gör, varför de gör som de gör och hur deras ledarskap gestaltar sig. Den handlar inte om vad rektorer bör göra, utan om vad de faktiskt gör och hur vi skall förstå och tolka detta. Bokens beskrivning av rektorers arbete och ledarskap ger varierande bilder av skolledares vardag och alla de olika verksamheter som ingår, allt från att möta eleverna i korridoren och småprata lite till att leda personalmöten, elevvårdskonferenser, möten med föräldrar eller inspektera skolans lokaler.
Ledarskap är ingen genusneutral praktik och det vi vet om ledarskap är framförallt grundat på studier av manliga ledare. Därför är bokens infallsvinkel om kvinnor som skolledare och genus betydelse för skolledarskapet ett viktigt bidrag till tidigare teoribildning.
Boken vänder sig till blivande och verksamma rektorer och övriga skolledare och kan användas både som diskussionsunderlag och som faktakälla. Den är också av stort intresse för andra som på något sätt är berörda och/eller intresserade av rektorers arbete och ledarskap.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker