Utveckla eller köpa kompetens : avlasta, komplettera, möjliggöra, förändra; Jörgen Hansson; 2016

Utveckla eller köpa kompetens : avlasta, komplettera, möjliggöra, förändra Upplaga 1

av Jörgen Hansson
Vilket är mest fördelaktigt – att satsa på egen kompetensutveckling eller att köpa in den kompetens företaget behöver? Svaret är troligtvis både och, beroende på typen av kompetens. I dag väljer företag och organisationer i växande omfattning att köpa eller hyra kompetens, eller att samverka med andra, både i stället för och som komplement till att utveckla kompetensen själva. Det kan vara för att avlasta medarbetare, komplettera med specialistkompetens, möjliggöra nya satsningar eller förändra den egna verksamhetsinriktningen.

Bokens utgångspunkt är att företag behöver förbättra sina processer för såväl kompetensutveckling som inköp av kompetens och få en djupare förståelse för kompetensköpens speciella karaktär. Det handlar om överföring och utveckling av kompetens genom samproduktion mellan köpare och leverantör. De flesta företag har potential att förbättra utväxlingen på köpt kompetens och därmed få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft. Hur detta går till beskrivs i den här boken, och författaren ger många praktiska exempel på förutsättningar och metoder för kompetensköp och kompetensöverföring.
Vilket är mest fördelaktigt – att satsa på egen kompetensutveckling eller att köpa in den kompetens företaget behöver? Svaret är troligtvis både och, beroende på typen av kompetens. I dag väljer företag och organisationer i växande omfattning att köpa eller hyra kompetens, eller att samverka med andra, både i stället för och som komplement till att utveckla kompetensen själva. Det kan vara för att avlasta medarbetare, komplettera med specialistkompetens, möjliggöra nya satsningar eller förändra den egna verksamhetsinriktningen.

Bokens utgångspunkt är att företag behöver förbättra sina processer för såväl kompetensutveckling som inköp av kompetens och få en djupare förståelse för kompetensköpens speciella karaktär. Det handlar om överföring och utveckling av kompetens genom samproduktion mellan köpare och leverantör. De flesta företag har potential att förbättra utväxlingen på köpt kompetens och därmed få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft. Hur detta går till beskrivs i den här boken, och författaren ger många praktiska exempel på förutsättningar och metoder för kompetensköp och kompetensöverföring.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789144114927
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 157 st
Vilket är mest fördelaktigt – att satsa på egen kompetensutveckling eller att köpa in den kompetens företaget behöver? Svaret är troligtvis både och, beroende på typen av kompetens. I dag väljer företag och organisationer i växande omfattning att köpa eller hyra kompetens, eller att samverka med andra, både i stället för och som komplement till att utveckla kompetensen själva. Det kan vara för att avlasta medarbetare, komplettera med specialistkompetens, möjliggöra nya satsningar eller förändra den egna verksamhetsinriktningen.

Bokens utgångspunkt är att företag behöver förbättra sina processer för såväl kompetensutveckling som inköp av kompetens och få en djupare förståelse för kompetensköpens speciella karaktär. Det handlar om överföring och utveckling av kompetens genom samproduktion mellan köpare och leverantör. De flesta företag har potential att förbättra utväxlingen på köpt kompetens och därmed få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft. Hur detta går till beskrivs i den här boken, och författaren ger många praktiska exempel på förutsättningar och metoder för kompetensköp och kompetensöverföring.
Vilket är mest fördelaktigt – att satsa på egen kompetensutveckling eller att köpa in den kompetens företaget behöver? Svaret är troligtvis både och, beroende på typen av kompetens. I dag väljer företag och organisationer i växande omfattning att köpa eller hyra kompetens, eller att samverka med andra, både i stället för och som komplement till att utveckla kompetensen själva. Det kan vara för att avlasta medarbetare, komplettera med specialistkompetens, möjliggöra nya satsningar eller förändra den egna verksamhetsinriktningen.

Bokens utgångspunkt är att företag behöver förbättra sina processer för såväl kompetensutveckling som inköp av kompetens och få en djupare förståelse för kompetensköpens speciella karaktär. Det handlar om överföring och utveckling av kompetens genom samproduktion mellan köpare och leverantör. De flesta företag har potential att förbättra utväxlingen på köpt kompetens och därmed få ut mer av insatta resurser och undvika felsteg som kan påverka ekonomi, verksamhet och konkurrenskraft. Hur detta går till beskrivs i den här boken, och författaren ger många praktiska exempel på förutsättningar och metoder för kompetensköp och kompetensöverföring.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)