Utmana och stötta : undervisning i förskolan; Malin Andersson, Therése Åkerblom; 2019
spara 34%
5+ säljare

Utmana och stötta : undervisning i förskolan Upplaga 1

av Malin Andersson, Therése Åkerblom
 

Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.

I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:

Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?

"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés Åkerblom

RECENSIONER

"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare

"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg

"... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli  ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst

"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet

 

INNEHÅLL

Förord

1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och  undervisning

2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen

3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?

4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen

5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden

6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket

7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen

8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs

9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och  lärande

10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen

11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen

12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
 

Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.

I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:

Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?

"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés Åkerblom

RECENSIONER

"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare

"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg

"... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli  ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst

"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet

 

INNEHÅLL

Förord

1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och  undervisning

2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen

3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?

4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen

5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden

6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket

7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen

8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs

9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och  lärande

10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen

11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen

12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188149442
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 191 st
 

Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.

I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:

Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?

"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés Åkerblom

RECENSIONER

"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare

"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg

"... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli  ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst

"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet

 

INNEHÅLL

Förord

1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och  undervisning

2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen

3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?

4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen

5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden

6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket

7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen

8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs

9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och  lärande

10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen

11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen

12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
 

Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.

I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:

Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?

"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés Åkerblom

RECENSIONER

"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare

"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg

"... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli  ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst

"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet

 

INNEHÅLL

Förord

1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och  undervisning

2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen

3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?

4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen

5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden

6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket

7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen

8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs

9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och  lärande

10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen

11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen

12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Begagnad bok
225 kr338 krSpara 113 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr338 krSpara 113 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar