Utan konst kan jag inte leva : om Agnes Widlund och konstsalongen Samlaren; Eva-Lena Bergström; 2023
spara 56%
1 säljare

Utan konst kan jag inte leva : om Agnes Widlund och konstsalongen Samlaren Upplaga 1

av Eva-Lena Bergström
Agnes Widlund kom till Sverige från Ungern, via Paris. I Stockholm drev hon från 1943 under tre decennier framgångsrikt Konstsalongen Samlaren, en avantgardistisk knutpunkt för konstnärer, samlare och kritiker. Hon presenterade banbrytande utställningar med Olle Bærtling, Georges Braque, Henri Matisse, Fernand Léger, Henry Moore och Pablo Picasso och lanserade även då okända konstnärer för den svenska publiken. Den unge Pontus Hultén fick möjlighet att arrangera utställningar på Samlaren och hon hade en viktig roll för finansmannen Theodor Ahrenbergs konstsamling och hans planer på ett privat konstmuseum. 

Hon var kommissarie för turnerande utställningar, verkade för en vid konstsyn och genomförde experimentella projekt – men inte mycket av allt Agnes Widlund åstadkom har givit avtryck i historieskrivningen. Här porträtteras denna yrkeskvinna och entreprenör, krävande, kreativ, okonventionell och otålig, kort sagt komplex, med nästintill omänskligt stark drivkraft. Hon öppnande dörrar för såväl internationella mästare som inhemska debutanter och hennes målmedvetna arbete kom att få avgörande betydelse för den svenska konstscenen.

Boken är rikt illustrerad med fotografier från tiden.

 Eva-Lena Bergström är museolog och avdelningschef på Nationalmuseum.
Agnes Widlund kom till Sverige från Ungern, via Paris. I Stockholm drev hon från 1943 under tre decennier framgångsrikt Konstsalongen Samlaren, en avantgardistisk knutpunkt för konstnärer, samlare och kritiker. Hon presenterade banbrytande utställningar med Olle Bærtling, Georges Braque, Henri Matisse, Fernand Léger, Henry Moore och Pablo Picasso och lanserade även då okända konstnärer för den svenska publiken. Den unge Pontus Hultén fick möjlighet att arrangera utställningar på Samlaren och hon hade en viktig roll för finansmannen Theodor Ahrenbergs konstsamling och hans planer på ett privat konstmuseum. 

Hon var kommissarie för turnerande utställningar, verkade för en vid konstsyn och genomförde experimentella projekt – men inte mycket av allt Agnes Widlund åstadkom har givit avtryck i historieskrivningen. Här porträtteras denna yrkeskvinna och entreprenör, krävande, kreativ, okonventionell och otålig, kort sagt komplex, med nästintill omänskligt stark drivkraft. Hon öppnande dörrar för såväl internationella mästare som inhemska debutanter och hennes målmedvetna arbete kom att få avgörande betydelse för den svenska konstscenen.

Boken är rikt illustrerad med fotografier från tiden.

 Eva-Lena Bergström är museolog och avdelningschef på Nationalmuseum.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789198664485
Förlag: Appell Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 221 st
Agnes Widlund kom till Sverige från Ungern, via Paris. I Stockholm drev hon från 1943 under tre decennier framgångsrikt Konstsalongen Samlaren, en avantgardistisk knutpunkt för konstnärer, samlare och kritiker. Hon presenterade banbrytande utställningar med Olle Bærtling, Georges Braque, Henri Matisse, Fernand Léger, Henry Moore och Pablo Picasso och lanserade även då okända konstnärer för den svenska publiken. Den unge Pontus Hultén fick möjlighet att arrangera utställningar på Samlaren och hon hade en viktig roll för finansmannen Theodor Ahrenbergs konstsamling och hans planer på ett privat konstmuseum. 

Hon var kommissarie för turnerande utställningar, verkade för en vid konstsyn och genomförde experimentella projekt – men inte mycket av allt Agnes Widlund åstadkom har givit avtryck i historieskrivningen. Här porträtteras denna yrkeskvinna och entreprenör, krävande, kreativ, okonventionell och otålig, kort sagt komplex, med nästintill omänskligt stark drivkraft. Hon öppnande dörrar för såväl internationella mästare som inhemska debutanter och hennes målmedvetna arbete kom att få avgörande betydelse för den svenska konstscenen.

Boken är rikt illustrerad med fotografier från tiden.

 Eva-Lena Bergström är museolog och avdelningschef på Nationalmuseum.
Agnes Widlund kom till Sverige från Ungern, via Paris. I Stockholm drev hon från 1943 under tre decennier framgångsrikt Konstsalongen Samlaren, en avantgardistisk knutpunkt för konstnärer, samlare och kritiker. Hon presenterade banbrytande utställningar med Olle Bærtling, Georges Braque, Henri Matisse, Fernand Léger, Henry Moore och Pablo Picasso och lanserade även då okända konstnärer för den svenska publiken. Den unge Pontus Hultén fick möjlighet att arrangera utställningar på Samlaren och hon hade en viktig roll för finansmannen Theodor Ahrenbergs konstsamling och hans planer på ett privat konstmuseum. 

Hon var kommissarie för turnerande utställningar, verkade för en vid konstsyn och genomförde experimentella projekt – men inte mycket av allt Agnes Widlund åstadkom har givit avtryck i historieskrivningen. Här porträtteras denna yrkeskvinna och entreprenör, krävande, kreativ, okonventionell och otålig, kort sagt komplex, med nästintill omänskligt stark drivkraft. Hon öppnande dörrar för såväl internationella mästare som inhemska debutanter och hennes målmedvetna arbete kom att få avgörande betydelse för den svenska konstscenen.

Boken är rikt illustrerad med fotografier från tiden.

 Eva-Lena Bergström är museolog och avdelningschef på Nationalmuseum.
Begagnad bok
129 kr289 krSpara 160 kr (56%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr289 krSpara 160 kr (56%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar