Upsala Nya Tidning : ägande och engagemang; Mats Larsson; 2024
endast ny

Upsala Nya Tidning : ägande och engagemang Upplaga 1

av Mats Larsson
Under de senaste tre decennierna har den svenska mediemarknaden genomgått en total omvandling. Avregleringen av marknaden, den allt bättre trycktekniken och datoriseringen har skapat en ny situation för såväl tidningar som andra medier. Genom internet har nya vägar för nyhetsinformation öppnats, vilket har lett till att intresset för de tryckta tidningarna har minskat och till att upplagorna fallit. Förändringstrycket på tidningsbranschen har därför blivit stort, med rationalisering, fusioner och nedläggningar som följd.

I denna bok analyseras hur Upsala Nya Tidnings ägare och ledning har agerat för att bevara och om möjligt stärka tidningens marknadsposition från 1950-talet till det tidiga 2020-talet. Efter flera framgångsrika decennier ställdes tidningen mot slutet av 1990-talet inför stora omvandlingskrav, och ägare och ledning engagerades då för att hantera den nya situationen och garantera tidningens långsiktiga överlevnad.

En huvudfråga i boken är också vad det har betytt för tidningen att den har ägts av flera olika stiftelser.

Mats Larsson är professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och tidigare chef för Uppsala Centre for Business History.
Under de senaste tre decennierna har den svenska mediemarknaden genomgått en total omvandling. Avregleringen av marknaden, den allt bättre trycktekniken och datoriseringen har skapat en ny situation för såväl tidningar som andra medier. Genom internet har nya vägar för nyhetsinformation öppnats, vilket har lett till att intresset för de tryckta tidningarna har minskat och till att upplagorna fallit. Förändringstrycket på tidningsbranschen har därför blivit stort, med rationalisering, fusioner och nedläggningar som följd.

I denna bok analyseras hur Upsala Nya Tidnings ägare och ledning har agerat för att bevara och om möjligt stärka tidningens marknadsposition från 1950-talet till det tidiga 2020-talet. Efter flera framgångsrika decennier ställdes tidningen mot slutet av 1990-talet inför stora omvandlingskrav, och ägare och ledning engagerades då för att hantera den nya situationen och garantera tidningens långsiktiga överlevnad.

En huvudfråga i boken är också vad det har betytt för tidningen att den har ägts av flera olika stiftelser.

Mats Larsson är professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och tidigare chef för Uppsala Centre for Business History.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789175044415
Förlag: Dialogos Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 287 st
Under de senaste tre decennierna har den svenska mediemarknaden genomgått en total omvandling. Avregleringen av marknaden, den allt bättre trycktekniken och datoriseringen har skapat en ny situation för såväl tidningar som andra medier. Genom internet har nya vägar för nyhetsinformation öppnats, vilket har lett till att intresset för de tryckta tidningarna har minskat och till att upplagorna fallit. Förändringstrycket på tidningsbranschen har därför blivit stort, med rationalisering, fusioner och nedläggningar som följd.

I denna bok analyseras hur Upsala Nya Tidnings ägare och ledning har agerat för att bevara och om möjligt stärka tidningens marknadsposition från 1950-talet till det tidiga 2020-talet. Efter flera framgångsrika decennier ställdes tidningen mot slutet av 1990-talet inför stora omvandlingskrav, och ägare och ledning engagerades då för att hantera den nya situationen och garantera tidningens långsiktiga överlevnad.

En huvudfråga i boken är också vad det har betytt för tidningen att den har ägts av flera olika stiftelser.

Mats Larsson är professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och tidigare chef för Uppsala Centre for Business History.
Under de senaste tre decennierna har den svenska mediemarknaden genomgått en total omvandling. Avregleringen av marknaden, den allt bättre trycktekniken och datoriseringen har skapat en ny situation för såväl tidningar som andra medier. Genom internet har nya vägar för nyhetsinformation öppnats, vilket har lett till att intresset för de tryckta tidningarna har minskat och till att upplagorna fallit. Förändringstrycket på tidningsbranschen har därför blivit stort, med rationalisering, fusioner och nedläggningar som följd.

I denna bok analyseras hur Upsala Nya Tidnings ägare och ledning har agerat för att bevara och om möjligt stärka tidningens marknadsposition från 1950-talet till det tidiga 2020-talet. Efter flera framgångsrika decennier ställdes tidningen mot slutet av 1990-talet inför stora omvandlingskrav, och ägare och ledning engagerades då för att hantera den nya situationen och garantera tidningens långsiktiga överlevnad.

En huvudfråga i boken är också vad det har betytt för tidningen att den har ägts av flera olika stiftelser.

Mats Larsson är professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet och tidigare chef för Uppsala Centre for Business History.
Ny bok
234 kr246 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
234 kr246 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)