Fler och fler hävdar att vi är på väg in i en ny tid då folk lever mer än någonsin för ögonblicket. Man söker det nya, minnesvärda och lustfyllda och köper mycket mer än bara varor, man köper förväntningar, spänning och äventyr. Det finns många företag som försöker övertala oss om att just de erbjuder något som är bättre, snabbare, häftigare, rikare, mer personligt och mer autentiskt än konkurrenterna. De utlovar upplevelser som vi tycks längta efter. Men vad är en upplevelse?
Författarna till denna bok strävar efter att gräva bakom upplevelsens svårfångade gestalt. De centrala frågorna gäller vad som ligger till grund för en upplevelse, på vilka sätt en upplevelse kan byggas upp och förankras i en specifik kontext samt hur upplevelser påverkar vårt sätt att umgås med varandra och med vår omgivning. Materiella villkor som utgör förutsättning för våra upplevelser undersöks ur olika aspekter, från mat och vandringskängor till en äventyrsresa till Svalbard.
Boken är i första hand avsedd för universitets- och högskoleutbildningar inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen. Den kan också intressera alla som vill lära sig mera om upplevelseekonomins kulturella och sociala grundpelare.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker