Tystnad i professionella samtal Upplaga 1
De som arbetar med människor i svåra livssituationer kan ibland uppleva tystnad i mötet med den hjälpsökande - inte bara den stillhet som uppstår när man tillsammans dröjer vid en viktig tanke, utan också en obehaglig frånvaro av språkligt utbyte. Hur kan detta förstås och hanteras i ett arbete där själva samtalet är ett huvudelement? Vad gör den professionelle när han eller hon berövas sitt viktigaste verktyg?
Boken bygger på intervjuer med erfarna yrkesutövare inom sjukvård och socialt arbete. Deras erfarenheter och betraktelser av tystnad har tjänat som grund för en modell för förståelse och handling i mötet mellan den professionelle och den hjälpsökande, den så kallade faktormodellen. I anslutning till faktormodellen har författarna utarbetat tolv strategier som professionella kan använda i mötet med tystnad. Dessa strategier beskrivs och diskuteras i ljuset av praktiskt arbete. Med utgångspunkt från centrala teoretiker inom etik och kommunikation ger författarna också en introduktion till olika teoretiska perspektiv på tystnad som fenomen.
Tystnad i professionella samtal vänder sig till studenter och forskare på universitet och högskolor inom vård, omsorg och socialt arbete. Den är också lämplig för yrkesverksamma inom dessa områden.
Ingeborg Herset har en masterexamen i socialt arbete från högskolan i Bodø. I dag arbetar hon som driftschef för barnevernet i en kommun i Norge. Sveinung Horverak är försteamanuens och sektionschef för utbildningarna i socialt arbete och omsorg samt prodekan på samhällsvetenskapliga fakulteten vid högskolan i Bodø.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789140676528
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
De som arbetar med människor i svåra livssituationer kan ibland uppleva tystnad i mötet med den hjälpsökande - inte bara den stillhet som uppstår när man tillsammans dröjer vid en viktig tanke, utan också en obehaglig frånvaro av språkligt utbyte. Hur kan detta förstås och hanteras i ett arbete där själva samtalet är ett huvudelement? Vad gör den professionelle när han eller hon berövas sitt viktigaste verktyg?
Boken bygger på intervjuer med erfarna yrkesutövare inom sjukvård och socialt arbete. Deras erfarenheter och betraktelser av tystnad har tjänat som grund för en modell för förståelse och handling i mötet mellan den professionelle och den hjälpsökande, den så kallade faktormodellen. I anslutning till faktormodellen har författarna utarbetat tolv strategier som professionella kan använda i mötet med tystnad. Dessa strategier beskrivs och diskuteras i ljuset av praktiskt arbete. Med utgångspunkt från centrala teoretiker inom etik och kommunikation ger författarna också en introduktion till olika teoretiska perspektiv på tystnad som fenomen.
Tystnad i professionella samtal vänder sig till studenter och forskare på universitet och högskolor inom vård, omsorg och socialt arbete. Den är också lämplig för yrkesverksamma inom dessa områden.
Ingeborg Herset har en masterexamen i socialt arbete från högskolan i Bodø. I dag arbetar hon som driftschef för barnevernet i en kommun i Norge. Sveinung Horverak är försteamanuens och sektionschef för utbildningarna i socialt arbete och omsorg samt prodekan på samhällsvetenskapliga fakulteten vid högskolan i Bodø.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.