Tung rebell : ett porträtt av Axl Rose, sångaren från Guns N’ Roses som gjorde hårdrocken rumsren; Claes Britton; 2014

Tung rebell : ett porträtt av Axl Rose, sångaren från Guns N’ Roses som gjorde hårdrocken rumsren

av Claes Britton
Den här texten publicerades ursprungligen i nummer 2 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Kan vi lita på Axl och hans Guns N’ fuckin’ Roses? Är han den hatiske hämnare, den dödsföraktande upprorsman och omnipotente världspåsättare som han utger sig för att vara? Eller är Axl en produkt – en medelklassgrabb från Mellanvästern som klivit in i en provhytt och stigit ut på andra sidan, komplett riggad med tatueringar, kötteder, frisyr, ackord och attityd? Är Guns N’ Roses rockens New Kids on the Block? Faen vet i dessa dagar …” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte till rätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i nummer 2 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Kan vi lita på Axl och hans Guns N’ fuckin’ Roses? Är han den hatiske hämnare, den dödsföraktande upprorsman och omnipotente världspåsättare som han utger sig för att vara? Eller är Axl en produkt – en medelklassgrabb från Mellanvästern som klivit in i en provhytt och stigit ut på andra sidan, komplett riggad med tatueringar, kötteder, frisyr, ackord och attityd? Är Guns N’ Roses rockens New Kids on the Block? Faen vet i dessa dagar …” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte till rätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2014
ISBN: 9789174235647
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 23 st
Den här texten publicerades ursprungligen i nummer 2 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Kan vi lita på Axl och hans Guns N’ fuckin’ Roses? Är han den hatiske hämnare, den dödsföraktande upprorsman och omnipotente världspåsättare som han utger sig för att vara? Eller är Axl en produkt – en medelklassgrabb från Mellanvästern som klivit in i en provhytt och stigit ut på andra sidan, komplett riggad med tatueringar, kötteder, frisyr, ackord och attityd? Är Guns N’ Roses rockens New Kids on the Block? Faen vet i dessa dagar …” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte till rätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Den här texten publicerades ursprungligen i nummer 2 1993 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Kan vi lita på Axl och hans Guns N’ fuckin’ Roses? Är han den hatiske hämnare, den dödsföraktande upprorsman och omnipotente världspåsättare som han utger sig för att vara? Eller är Axl en produkt – en medelklassgrabb från Mellanvästern som klivit in i en provhytt och stigit ut på andra sidan, komplett riggad med tatueringar, kötteder, frisyr, ackord och attityd? Är Guns N’ Roses rockens New Kids on the Block? Faen vet i dessa dagar …” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte till rätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)