endast ny
Tre terminer : 100 förlorade år
Behoven av att våra barn hjälper till i jordbruket under sommaren är ett behov från en förfluten tid. Vi kan med enkelhet fastställa att det samhällsbehov som fanns vid införandet av sommarlovet 1842, inte finns idag. Samhället har förändrats och förändringstakten har intensifierats ytterligare de senaste årtiondena i och med samhällets digitalisering. 1908 publicerades den första forskningsrapporten om den negativa effekt det långa sommaruppehållet har för elevernas lärande. Sverige har dock under skolans politiska ledningskonstruktion fokuserat mot processer som är av mindre betydelse för barnen och fastnat vid frågeställningar av mer politisk ideologisk karaktär. Det har fått konsekvensen av att nödvändig skolutveckling hamnat i skymundan. Trots mer än 100 års underlag av vetenskapliga studier sitter den svenska skolan som fastgjuten i ett före detta samhälle. Som lärare eller skolledare finns det dock möjligheter att påverka och förändra våra negativa skolstrukturer. Boken beskriver initialt varför en sådan skolförändring är nödvändig - samt i senare kapitel om hur du som arbetar inom skolan kan ta initiativ till att åstadkomma en förändring av just din skola i nutid. Peter Heddelin är rektor och skolledare med lång erfarenhet av skolledning inom både kommunal och privat sektor. Han har arbetat som rektor inom grundskola och gymnasium, samt som verksamhetschef på övergripande nivå med ansvar för gymnasieskolor i 14 kommuner i Sverige. I nutid är han verksam som VD för Amerikanska Gymnasiet.
Utgiven: 2018
ISBN: 9789188883896
Förlag: Vulkan
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 178 st
Behoven av att våra barn hjälper till i jordbruket under sommaren är ett behov från en förfluten tid. Vi kan med enkelhet fastställa att det samhällsbehov som fanns vid införandet av sommarlovet 1842, inte finns idag. Samhället har förändrats och förändringstakten har intensifierats ytterligare de senaste årtiondena i och med samhällets digitalisering. 1908 publicerades den första forskningsrapporten om den negativa effekt det långa sommaruppehållet har för elevernas lärande. Sverige har dock under skolans politiska ledningskonstruktion fokuserat mot processer som är av mindre betydelse för barnen och fastnat vid frågeställningar av mer politisk ideologisk karaktär. Det har fått konsekvensen av att nödvändig skolutveckling hamnat i skymundan. Trots mer än 100 års underlag av vetenskapliga studier sitter den svenska skolan som fastgjuten i ett före detta samhälle. Som lärare eller skolledare finns det dock möjligheter att påverka och förändra våra negativa skolstrukturer. Boken beskriver initialt varför en sådan skolförändring är nödvändig - samt i senare kapitel om hur du som arbetar inom skolan kan ta initiativ till att åstadkomma en förändring av just din skola i nutid. Peter Heddelin är rektor och skolledare med lång erfarenhet av skolledning inom både kommunal och privat sektor. Han har arbetat som rektor inom grundskola och gymnasium, samt som verksamhetschef på övergripande nivå med ansvar för gymnasieskolor i 14 kommuner i Sverige. I nutid är han verksam som VD för Amerikanska Gymnasiet.
183 kr192 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.