Totalitet och oändlighet. En essä om det yttre; Emmanuel Levinas; 2024
endast ny

Totalitet och oändlighet. En essä om det yttre

av Emmanuel Levinas
"Totalitet och oändlighet" är den fransk-judiske filo­sofen Emmanuel Levinas viktigaste och mest inflytelserika verk. Här utvecklar han en fenomenologiskt förankrad etik med utgångspunkt i mötet med den andre, ansikte mot ansikte. För Levinas är etiken en ”första filosofi” – det är på den all annan filosofi vilar. Den har prioritet framför både kunskapsteori och ontologi och lägger grunden för förståelsen av språket som ett delande av världen med den andre. I Levinas etik kommer det omedelbara mötet med den andre före varje reflektion över intressen eller skyldigheter. Rättvisa är för honom inte främst en fråga om opartiskhet, utan om det krav som upplevs i mötet med den andres ansikte.

Emmanuel Levinas (1906–1995) spelade en central roll för den fenomenologiska rörelsen i Frankrike. Han föddes i Litauen, studerade i Strasbourg och i Freiburg under Edmund Husserl och Martin Heidegger, och därefter i Paris. Han var professor vid Sorbonne fram till 1979. Vid sidan av sina filosofiska verk författade han kommentarer till judiska skrifter.

"Totalité et infini" utkom 1961. Nu föreligger verket för första gången i en komplett svensk översättning av Carl Cederberg, som också svarar för en inledning.
"Totalitet och oändlighet" är den fransk-judiske filo­sofen Emmanuel Levinas viktigaste och mest inflytelserika verk. Här utvecklar han en fenomenologiskt förankrad etik med utgångspunkt i mötet med den andre, ansikte mot ansikte. För Levinas är etiken en ”första filosofi” – det är på den all annan filosofi vilar. Den har prioritet framför både kunskapsteori och ontologi och lägger grunden för förståelsen av språket som ett delande av världen med den andre. I Levinas etik kommer det omedelbara mötet med den andre före varje reflektion över intressen eller skyldigheter. Rättvisa är för honom inte främst en fråga om opartiskhet, utan om det krav som upplevs i mötet med den andres ansikte.

Emmanuel Levinas (1906–1995) spelade en central roll för den fenomenologiska rörelsen i Frankrike. Han föddes i Litauen, studerade i Strasbourg och i Freiburg under Edmund Husserl och Martin Heidegger, och därefter i Paris. Han var professor vid Sorbonne fram till 1979. Vid sidan av sina filosofiska verk författade han kommentarer till judiska skrifter.

"Totalité et infini" utkom 1961. Nu föreligger verket för första gången i en komplett svensk översättning av Carl Cederberg, som också svarar för en inledning.
Utgiven: 2024
ISBN: 9789171737038
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 384 st
"Totalitet och oändlighet" är den fransk-judiske filo­sofen Emmanuel Levinas viktigaste och mest inflytelserika verk. Här utvecklar han en fenomenologiskt förankrad etik med utgångspunkt i mötet med den andre, ansikte mot ansikte. För Levinas är etiken en ”första filosofi” – det är på den all annan filosofi vilar. Den har prioritet framför både kunskapsteori och ontologi och lägger grunden för förståelsen av språket som ett delande av världen med den andre. I Levinas etik kommer det omedelbara mötet med den andre före varje reflektion över intressen eller skyldigheter. Rättvisa är för honom inte främst en fråga om opartiskhet, utan om det krav som upplevs i mötet med den andres ansikte.

Emmanuel Levinas (1906–1995) spelade en central roll för den fenomenologiska rörelsen i Frankrike. Han föddes i Litauen, studerade i Strasbourg och i Freiburg under Edmund Husserl och Martin Heidegger, och därefter i Paris. Han var professor vid Sorbonne fram till 1979. Vid sidan av sina filosofiska verk författade han kommentarer till judiska skrifter.

"Totalité et infini" utkom 1961. Nu föreligger verket för första gången i en komplett svensk översättning av Carl Cederberg, som också svarar för en inledning.
"Totalitet och oändlighet" är den fransk-judiske filo­sofen Emmanuel Levinas viktigaste och mest inflytelserika verk. Här utvecklar han en fenomenologiskt förankrad etik med utgångspunkt i mötet med den andre, ansikte mot ansikte. För Levinas är etiken en ”första filosofi” – det är på den all annan filosofi vilar. Den har prioritet framför både kunskapsteori och ontologi och lägger grunden för förståelsen av språket som ett delande av världen med den andre. I Levinas etik kommer det omedelbara mötet med den andre före varje reflektion över intressen eller skyldigheter. Rättvisa är för honom inte främst en fråga om opartiskhet, utan om det krav som upplevs i mötet med den andres ansikte.

Emmanuel Levinas (1906–1995) spelade en central roll för den fenomenologiska rörelsen i Frankrike. Han föddes i Litauen, studerade i Strasbourg och i Freiburg under Edmund Husserl och Martin Heidegger, och därefter i Paris. Han var professor vid Sorbonne fram till 1979. Vid sidan av sina filosofiska verk författade han kommentarer till judiska skrifter.

"Totalité et infini" utkom 1961. Nu föreligger verket för första gången i en komplett svensk översättning av Carl Cederberg, som också svarar för en inledning.
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)