Vad ni pratar om och hur ni pratar om det kommer lägga grunden för era handlingar och därmed avgöra hur er verksamhet utvecklas i framtiden. Genom att förfina, systematisera och strukturera era viktigaste samtal går det att öka utvecklingskapaciteten i hela verksamheten.
I denna bok finns förslag på hur strategiska dialoger kan användas i alla förvaltningens samarbeten. De blir därmed bindemedlet som utgör kritiska element i ett systemtänkande för att förstå hur hela verksamheten är sammanlänkad. Resultatet blir ett tillitsbaserat ledarskap.
Jag har kallat de strategiska dialogerna för överenskommelser om utveckling. Överenskommelser innebär en ömsesidighet och har visat sig vara ett ovärderligt verktyg i skolors och förvaltningars förbättringsarbeten. Logiken är i grunden enkel: Om ni inte är överens om vad ni vill åstadkomma och hur, varför skulle då utveckling ske?
Det här är en bok för er som är intresserade av hur en förskola eller skola kan ledas och utvecklas för att det förbättringsarbete som genomförs ska ge största möjliga effekt på barn och elevers lärande och utveckling. Innehållet berör alla involverade i en skolförvaltning: Förvaltningsledning-skolledare-pedagoger. Dessa tre kategorier behöver samspela på ett så optimalt sätt som möjligt för att elevernas lärande och utveckling ska ges bästa förutsättningar.
I boken finns en stomme till en system som kan anpassas till lokala förutsättningar. Idéerna har prövats på en lång rad skolor och många förvaltningar. Resultaten brukar inte dröja!
"Effekter vi kan se av arbetet är att vi nu har en tydlig styrkedja, där varje nivå konkret följer upp de mål som satts av underliggande nivå, samt säkerställer att målen är kopplade till varandra och till de identifierade utvecklingsområdena som de enskilda verksamheterna har. Detta är en skillnad sedan tidigare då vi använde stödfunktioner, såsom exempelvis utvecklingspedagoger och pedagogistor som drivande i centralt identifierade utvecklingsområden. Idag finns ägarskapet gällande kvalitetsarbete, både på förvaltningsnivå och på enhetsnivå, i styrkedjan på ett helt annat sätt.
Det stöd som Christer Westlund bidragit med är att bygga en ledningsstruktur som bygger på att varje nivå tar sitt ansvar och har fokus på att det ska bli skillnad för våra barn och elever i verksamheten. Christer har en förmåga att 'göra det svåra enkelt'." Ulrika Segervald, verksamhetschef för grundskolan i Sundsvalls kommun
Så här beskriver skolor och förskolor vad som händer när principerna i denna bok implementeras:
Förtroende för och tilliten till ledningen ökar. Det gäller både inom enskild enhet och mellan förvaltning-enheter
Förvaltningens roll och samspelet mellan enhet-förvaltning i kvalitetsarbetet blir tydligare
Arbetet blir mer strukturerat, likvärdigt och målmedvetet
Hela systemet blir en motor i utvecklingsarbetet
Utvecklingsarbetet integreras i vardagen
Teamen utvecklas utan specifik teambuilding
Hela skolan går i samma riktning, men baserat på behoven i respektive arbetslag
Arbetet mot målen blir tydligare för alla medarbetare och enklare att relatera till
Elever bekräftar i intervjuer en direkt effekt i klassrummet
Meritvärdet ökar
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker