Tillbaka till skolan : metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och unga; Marie Gladh, Krysmyntha Sjödin; 2014
1 säljare

Tillbaka till skolan : metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och unga Upplaga 2

av Marie Gladh, Krysmyntha Sjödin
Att få hemmasittande barn och unga tillbaka till skolan är en viktig men svår uppgift. Boken Tillbaka till skolan presenterar en utprövad arbetsmodell att utgå från och ger inspiration till hur skolan kan utveckla metoder för att nå hemmasittande elever.

En stor del av boken utgörs av en praktisk handledning till en metod kallad Nyckelmetoden. Boken beskriver hur man kan arbeta för att nå eleven, bygga upp en relation, skapa ett schema och lägga upp arbetet i de olika ämnena samt hur man förebygger skolfrånvaro. Boken innehåller även tillämpbart material i form av checklistor och kartläggningsfrågor. De pedagogiska respektive psykosociala aspekterna tas upp i särskilda kapitel, liksom forskningsläget på området och relevanta lagar. I denna andra upplaga av boken har nytt praktiskt material tillkommit och föräldrar till hemmasittande barn har fått mer utrymme.

Tillbaka till skolan vänder sig till alla som möter hemmasittande elever i sitt arbete på grundskola eller gymnasieskola: specialpedagog, kurator, lärare, skolledare, psykolog och skolsköterska. Den är också intressant för andra som kommer i kontakt med denna problematik, till exempel inom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri eller behandlingsverksamhet.

Om författarna
Marie Gladh, specialpedagog, och Krysmyntha Sjödin, leg. psykoterapeut och beteendevetare, har under många år arbetat med hemmasittande elever.

Sagt om boken
"Ämnet är rykande aktuellt och boken en god hjälp för alla som arbetar med elevhälsa och problematiken kring hemmasittare. Det finns en gedigen referenslista och en lättöverskådlig innehållsförteckning."
Therese Nordholm, Bibliotekstjänst, häftepos 14111027
Att få hemmasittande barn och unga tillbaka till skolan är en viktig men svår uppgift. Boken Tillbaka till skolan presenterar en utprövad arbetsmodell att utgå från och ger inspiration till hur skolan kan utveckla metoder för att nå hemmasittande elever.

En stor del av boken utgörs av en praktisk handledning till en metod kallad Nyckelmetoden. Boken beskriver hur man kan arbeta för att nå eleven, bygga upp en relation, skapa ett schema och lägga upp arbetet i de olika ämnena samt hur man förebygger skolfrånvaro. Boken innehåller även tillämpbart material i form av checklistor och kartläggningsfrågor. De pedagogiska respektive psykosociala aspekterna tas upp i särskilda kapitel, liksom forskningsläget på området och relevanta lagar. I denna andra upplaga av boken har nytt praktiskt material tillkommit och föräldrar till hemmasittande barn har fått mer utrymme.

Tillbaka till skolan vänder sig till alla som möter hemmasittande elever i sitt arbete på grundskola eller gymnasieskola: specialpedagog, kurator, lärare, skolledare, psykolog och skolsköterska. Den är också intressant för andra som kommer i kontakt med denna problematik, till exempel inom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri eller behandlingsverksamhet.

Om författarna
Marie Gladh, specialpedagog, och Krysmyntha Sjödin, leg. psykoterapeut och beteendevetare, har under många år arbetat med hemmasittande elever.

Sagt om boken
"Ämnet är rykande aktuellt och boken en god hjälp för alla som arbetar med elevhälsa och problematiken kring hemmasittare. Det finns en gedigen referenslista och en lättöverskådlig innehållsförteckning."
Therese Nordholm, Bibliotekstjänst, häftepos 14111027
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789172059641
Förlag: Gothia Fortbildning
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 143 st
Att få hemmasittande barn och unga tillbaka till skolan är en viktig men svår uppgift. Boken Tillbaka till skolan presenterar en utprövad arbetsmodell att utgå från och ger inspiration till hur skolan kan utveckla metoder för att nå hemmasittande elever.

En stor del av boken utgörs av en praktisk handledning till en metod kallad Nyckelmetoden. Boken beskriver hur man kan arbeta för att nå eleven, bygga upp en relation, skapa ett schema och lägga upp arbetet i de olika ämnena samt hur man förebygger skolfrånvaro. Boken innehåller även tillämpbart material i form av checklistor och kartläggningsfrågor. De pedagogiska respektive psykosociala aspekterna tas upp i särskilda kapitel, liksom forskningsläget på området och relevanta lagar. I denna andra upplaga av boken har nytt praktiskt material tillkommit och föräldrar till hemmasittande barn har fått mer utrymme.

Tillbaka till skolan vänder sig till alla som möter hemmasittande elever i sitt arbete på grundskola eller gymnasieskola: specialpedagog, kurator, lärare, skolledare, psykolog och skolsköterska. Den är också intressant för andra som kommer i kontakt med denna problematik, till exempel inom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri eller behandlingsverksamhet.

Om författarna
Marie Gladh, specialpedagog, och Krysmyntha Sjödin, leg. psykoterapeut och beteendevetare, har under många år arbetat med hemmasittande elever.

Sagt om boken
"Ämnet är rykande aktuellt och boken en god hjälp för alla som arbetar med elevhälsa och problematiken kring hemmasittare. Det finns en gedigen referenslista och en lättöverskådlig innehållsförteckning."
Therese Nordholm, Bibliotekstjänst, häftepos 14111027
Att få hemmasittande barn och unga tillbaka till skolan är en viktig men svår uppgift. Boken Tillbaka till skolan presenterar en utprövad arbetsmodell att utgå från och ger inspiration till hur skolan kan utveckla metoder för att nå hemmasittande elever.

En stor del av boken utgörs av en praktisk handledning till en metod kallad Nyckelmetoden. Boken beskriver hur man kan arbeta för att nå eleven, bygga upp en relation, skapa ett schema och lägga upp arbetet i de olika ämnena samt hur man förebygger skolfrånvaro. Boken innehåller även tillämpbart material i form av checklistor och kartläggningsfrågor. De pedagogiska respektive psykosociala aspekterna tas upp i särskilda kapitel, liksom forskningsläget på området och relevanta lagar. I denna andra upplaga av boken har nytt praktiskt material tillkommit och föräldrar till hemmasittande barn har fått mer utrymme.

Tillbaka till skolan vänder sig till alla som möter hemmasittande elever i sitt arbete på grundskola eller gymnasieskola: specialpedagog, kurator, lärare, skolledare, psykolog och skolsköterska. Den är också intressant för andra som kommer i kontakt med denna problematik, till exempel inom socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri eller behandlingsverksamhet.

Om författarna
Marie Gladh, specialpedagog, och Krysmyntha Sjödin, leg. psykoterapeut och beteendevetare, har under många år arbetat med hemmasittande elever.

Sagt om boken
"Ämnet är rykande aktuellt och boken en god hjälp för alla som arbetar med elevhälsa och problematiken kring hemmasittare. Det finns en gedigen referenslista och en lättöverskådlig innehållsförteckning."
Therese Nordholm, Bibliotekstjänst, häftepos 14111027
Begagnad bok
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar