Text och drama : drama som fördjupning av den skönlitterära läsningen; Jeffrey D. Wilhelm; 2009
spara 46%
5+ säljare

Text och drama : drama som fördjupning av den skönlitterära läsningen

av Jeffrey D. Wilhelm
Ett viktigt syfte för skolans litteraturundervisning är att vidga elevernas syn på egna och andras erfarenheter. Vi går in i karaktärernas liv, känner med dem, tänker med dem och oroar oss över de val de står inför. Med dramat får de verktyg att genomleva litterära texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att låta karaktären intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet får eleven möjlighet att se problemen utifrån karaktärens perspektiv och kan på ett fruktbart sätt närma sig honom/henne och på så sätt utforska de dilemman som han/hon står inför och även prövade lösningar författaren skapar. Dramat låter läsaren träda in i och se på världen utifrån ett annat perspektiv än det egna. läsning i kombination med drama ger elevernamöjlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och på så sätt ta en personlig ståndpunkt i de frågeställningar boken reser. Jeffrey D. Wilhelm har under många år ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal böcker och är nu ansvarig för Boise State Writing Project. I denna bok beskriver han olika sätt att med dramats hjälp närma sig den skönlitterära texten. Boken ger en rik översikt över olika strategier som kan fördjupa läsningen och reflektionen kring texter.
Ett viktigt syfte för skolans litteraturundervisning är att vidga elevernas syn på egna och andras erfarenheter. Vi går in i karaktärernas liv, känner med dem, tänker med dem och oroar oss över de val de står inför. Med dramat får de verktyg att genomleva litterära texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att låta karaktären intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet får eleven möjlighet att se problemen utifrån karaktärens perspektiv och kan på ett fruktbart sätt närma sig honom/henne och på så sätt utforska de dilemman som han/hon står inför och även prövade lösningar författaren skapar. Dramat låter läsaren träda in i och se på världen utifrån ett annat perspektiv än det egna. läsning i kombination med drama ger elevernamöjlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och på så sätt ta en personlig ståndpunkt i de frågeställningar boken reser. Jeffrey D. Wilhelm har under många år ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal böcker och är nu ansvarig för Boise State Writing Project. I denna bok beskriver han olika sätt att med dramats hjälp närma sig den skönlitterära texten. Boken ger en rik översikt över olika strategier som kan fördjupa läsningen och reflektionen kring texter.
Utgiven: 2009
ISBN: 9789171732873
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 190 st
Ett viktigt syfte för skolans litteraturundervisning är att vidga elevernas syn på egna och andras erfarenheter. Vi går in i karaktärernas liv, känner med dem, tänker med dem och oroar oss över de val de står inför. Med dramat får de verktyg att genomleva litterära texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att låta karaktären intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet får eleven möjlighet att se problemen utifrån karaktärens perspektiv och kan på ett fruktbart sätt närma sig honom/henne och på så sätt utforska de dilemman som han/hon står inför och även prövade lösningar författaren skapar. Dramat låter läsaren träda in i och se på världen utifrån ett annat perspektiv än det egna. läsning i kombination med drama ger elevernamöjlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och på så sätt ta en personlig ståndpunkt i de frågeställningar boken reser. Jeffrey D. Wilhelm har under många år ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal böcker och är nu ansvarig för Boise State Writing Project. I denna bok beskriver han olika sätt att med dramats hjälp närma sig den skönlitterära texten. Boken ger en rik översikt över olika strategier som kan fördjupa läsningen och reflektionen kring texter.
Ett viktigt syfte för skolans litteraturundervisning är att vidga elevernas syn på egna och andras erfarenheter. Vi går in i karaktärernas liv, känner med dem, tänker med dem och oroar oss över de val de står inför. Med dramat får de verktyg att genomleva litterära texter. Det kan vara i form av rollspel eller genom att låta karaktären intervjuas i den heta stolen, genom att gestalta tysta scener eller genom att arbeta med diskussionsdramer. I rollspelet får eleven möjlighet att se problemen utifrån karaktärens perspektiv och kan på ett fruktbart sätt närma sig honom/henne och på så sätt utforska de dilemman som han/hon står inför och även prövade lösningar författaren skapar. Dramat låter läsaren träda in i och se på världen utifrån ett annat perspektiv än det egna. läsning i kombination med drama ger elevernamöjlighet att dra slutsatser och engagera sig emotionellt och på så sätt ta en personlig ståndpunkt i de frågeställningar boken reser. Jeffrey D. Wilhelm har under många år ndervisat elever och studenter. Han har skrivit ett tiotal böcker och är nu ansvarig för Boise State Writing Project. I denna bok beskriver han olika sätt att med dramats hjälp närma sig den skönlitterära texten. Boken ger en rik översikt över olika strategier som kan fördjupa läsningen och reflektionen kring texter.
Begagnad bok
115 kr210 krSpara 95 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr210 krSpara 95 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar