endast ny
Synligt/osynligt : receptionen av det visuella i bilderböckerna om Alfons Åberg Upplaga 1
Alfons Åberg han som "ska bara" är en allestädes närvarande bilderboksfigur. År 1972 gjorde han entré i God natt, Alfons Åberg. Sedan dess har han mött oss i 7 893 411 böcker fördelade på 33 titlar. Gunilla Bergströms lilla kille är en svensk megastjärna, med världen som arena, och han berör. I denna avhandling analyseras det visuella uttrycket i bilderböckerna om Alfons Åberg från ett konstvetenskapligt perspektiv. Utifrån hur berättelserna är uppbyggda, hur bildvärlden ser ut, vad som är typiskt för den och vad den förmedlar diskuteras böckernas receptionsestetiska kvalitéer. Här behandlas även mottagandet i pressen, hur Alfonsböckerna förhåller sig till andra samtida bilderböcker och hur de transmedierats till Alfonsfilm. Genom att samla berättelserna under begreppen känslodramatik, relationer, lek samt fantasi och abstraktioner formulerar författaren hur Alfonsböckerna oscillerar mellan synligt och osynligt. Annika Gunnarsson (f. 1968) har bland annat arbetat på Nationalmuseums gravyrsal och Prins Eugens Waldemarsudde. Sedan 2001 är hon verksam som intendent på Moderna Museet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789170611001
Förlag: Makadam förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 367 st
Alfons Åberg han som "ska bara" är en allestädes närvarande bilderboksfigur. År 1972 gjorde han entré i God natt, Alfons Åberg. Sedan dess har han mött oss i 7 893 411 böcker fördelade på 33 titlar. Gunilla Bergströms lilla kille är en svensk megastjärna, med världen som arena, och han berör. I denna avhandling analyseras det visuella uttrycket i bilderböckerna om Alfons Åberg från ett konstvetenskapligt perspektiv. Utifrån hur berättelserna är uppbyggda, hur bildvärlden ser ut, vad som är typiskt för den och vad den förmedlar diskuteras böckernas receptionsestetiska kvalitéer. Här behandlas även mottagandet i pressen, hur Alfonsböckerna förhåller sig till andra samtida bilderböcker och hur de transmedierats till Alfonsfilm. Genom att samla berättelserna under begreppen känslodramatik, relationer, lek samt fantasi och abstraktioner formulerar författaren hur Alfonsböckerna oscillerar mellan synligt och osynligt. Annika Gunnarsson (f. 1968) har bland annat arbetat på Nationalmuseums gravyrsal och Prins Eugens Waldemarsudde. Sedan 2001 är hon verksam som intendent på Moderna Museet.
430 kr452 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.