Svenskhatet - och Finlands två verkligheter; Jan Sederholm; 2011

Svenskhatet - och Finlands två verkligheter Upplaga 1

av Jan Sederholm
Ett prov på den ömtåliga finska prestigen kan avläsas på nordiska biennalpaviljongen i Venedig, där fasaden fortfarande bär tydliga rostspår efter texten FINLANDIA som plockats bort för att markera missnöje vid ett bilateralt konstgräl.

I Sverige ser man med ett överseende småleende på finnarnas "lillebrorskomplex" men tyvärr sitter traumat betydligt djupare i den finska folksjälen. Dena bok är ett försök att belysa en del av de bakomliggande orsakerna till att man i det officiellt tvåspråkiga Finland dras med två helt oförenliga historiska verklighetsbilder.

Jan Sederholm är född 1929, uppvuxen i östra Finland, krigsbarn under vinterkriget. Kotka Svenska Samskola, fil.kand vid Åbo Akademi, programredaktör vid YLE, musikproducent vid SVT. Sederholm har bott i Sverige ett halvsekel men har dock aldrig sökt svenskt medborgarskap.
Ett prov på den ömtåliga finska prestigen kan avläsas på nordiska biennalpaviljongen i Venedig, där fasaden fortfarande bär tydliga rostspår efter texten FINLANDIA som plockats bort för att markera missnöje vid ett bilateralt konstgräl.

I Sverige ser man med ett överseende småleende på finnarnas "lillebrorskomplex" men tyvärr sitter traumat betydligt djupare i den finska folksjälen. Dena bok är ett försök att belysa en del av de bakomliggande orsakerna till att man i det officiellt tvåspråkiga Finland dras med två helt oförenliga historiska verklighetsbilder.

Jan Sederholm är född 1929, uppvuxen i östra Finland, krigsbarn under vinterkriget. Kotka Svenska Samskola, fil.kand vid Åbo Akademi, programredaktör vid YLE, musikproducent vid SVT. Sederholm har bott i Sverige ett halvsekel men har dock aldrig sökt svenskt medborgarskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789186939014
Förlag: Instant Book
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 194 st
Ett prov på den ömtåliga finska prestigen kan avläsas på nordiska biennalpaviljongen i Venedig, där fasaden fortfarande bär tydliga rostspår efter texten FINLANDIA som plockats bort för att markera missnöje vid ett bilateralt konstgräl.

I Sverige ser man med ett överseende småleende på finnarnas "lillebrorskomplex" men tyvärr sitter traumat betydligt djupare i den finska folksjälen. Dena bok är ett försök att belysa en del av de bakomliggande orsakerna till att man i det officiellt tvåspråkiga Finland dras med två helt oförenliga historiska verklighetsbilder.

Jan Sederholm är född 1929, uppvuxen i östra Finland, krigsbarn under vinterkriget. Kotka Svenska Samskola, fil.kand vid Åbo Akademi, programredaktör vid YLE, musikproducent vid SVT. Sederholm har bott i Sverige ett halvsekel men har dock aldrig sökt svenskt medborgarskap.
Ett prov på den ömtåliga finska prestigen kan avläsas på nordiska biennalpaviljongen i Venedig, där fasaden fortfarande bär tydliga rostspår efter texten FINLANDIA som plockats bort för att markera missnöje vid ett bilateralt konstgräl.

I Sverige ser man med ett överseende småleende på finnarnas "lillebrorskomplex" men tyvärr sitter traumat betydligt djupare i den finska folksjälen. Dena bok är ett försök att belysa en del av de bakomliggande orsakerna till att man i det officiellt tvåspråkiga Finland dras med två helt oförenliga historiska verklighetsbilder.

Jan Sederholm är född 1929, uppvuxen i östra Finland, krigsbarn under vinterkriget. Kotka Svenska Samskola, fil.kand vid Åbo Akademi, programredaktör vid YLE, musikproducent vid SVT. Sederholm har bott i Sverige ett halvsekel men har dock aldrig sökt svenskt medborgarskap.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)