Ord, ordbildning, ordböcker och orddatabaser
Vad kan man när man kan ett ord? Den frågan bildar utgångspunkt för Svensk lexikologi, och den utvecklas vidare i tre kapitel om orden som självständiga enheter, orden som delar av längre ord (ordbildning) och orden som delar av fraser. En grundläggande insikt som boken vill förmedla, bl.a. genom att då och då påminna om andraspråksinlärarens situation, är att vi som svenska språkbrukare har en enorm mängd kunskap om vart och ett av många tusen svenska ord. Vi vet vad de betyder, vad de har för stilvärde, när de används, i vilka grammatiska konstruktioner de kan ingå, vilka ord de förekommer tillsammans med och mycket mer. Hur vi kan öka denna kunskap ytterligare med hjälp av ordböcker och datamaskinellt lagrade ordsamlingar behandlas i bokens senare del.
Boken är avsedd som kursbok inom lärarutbildningen och annan grundläggande universitetsutbildning i svenska, men den kan även användas i lärarfortbildning och av vem som helst som är intresserad av ord och ordböcker. Det rikliga utbudet av övningsuppgifter gör den också väl lämpad för självstudier.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker