Storföretagens svarta bok; Klaus Werner, Hans Weiss; 2005
endast ny

Storföretagens svarta bok Upplaga 1

av Klaus Werner, Hans Weiss
Adidas, McDonalds, Siemens, Mitsubishi, Gap och Monsanto är
några av de företag som granskas i Storföretagens svarta bok. De
är alla företag med starkt varumärke och höga vinster, men dessa
vinster kommer ofta till stånd genom tvivelaktiga samarbetspartners
och lönedumpning, barnarbete, krig och miljöförstöring i
tredje världen.
I ett reportage berättar Klaus Werner hur utvinningen av det sällsynta
grundämnet tantal göder krigsherrar i östra Kongo. En tantallegering
ingår i så gott som alla mobiltelefoner och är därmed
extremt eftersökt av företag i väst.
Förfalskade testresultat och nedtystade biverkningar finner Hans
Weiss inom läkemedelsindustrin. Han hittar ett sjukhus i Ungern
som mot löfte om hög ersättning går med på att bedriva oetiska
och förbjudna experiment med antidepressiva läkemedel på sina
patienter.
Andra områden som granskas är till exempel livsmedel, leksaker,
kläder och olja.
En viktig del av boken utgörs av över 50 fylliga företagsporträtt
med bland annat kritik och tips om protestmöjligheter, inklusive
mängder av hänvisningar till information på Internet. I den svenska
utgåvan granskas även ABB, AstraZeneca, Ikea, Sandvik, Sony
Ericsson och Statoil.
Författarnas mål är inte att vi ska sluta konsumera utan att vi
ska ges en ärlig chans att kunna konsumera utan att förstöra människorna
och naturen omkring oss.
Storföretagens svarta bok har sålt i över 70 000 exemplar på tyska
och kommit ut i sex länder.
»Obligatorisk läsning för alla socialt engagerade konsumenter.«
Günter Wallraff
Adidas, McDonalds, Siemens, Mitsubishi, Gap och Monsanto är
några av de företag som granskas i Storföretagens svarta bok. De
är alla företag med starkt varumärke och höga vinster, men dessa
vinster kommer ofta till stånd genom tvivelaktiga samarbetspartners
och lönedumpning, barnarbete, krig och miljöförstöring i
tredje världen.
I ett reportage berättar Klaus Werner hur utvinningen av det sällsynta
grundämnet tantal göder krigsherrar i östra Kongo. En tantallegering
ingår i så gott som alla mobiltelefoner och är därmed
extremt eftersökt av företag i väst.
Förfalskade testresultat och nedtystade biverkningar finner Hans
Weiss inom läkemedelsindustrin. Han hittar ett sjukhus i Ungern
som mot löfte om hög ersättning går med på att bedriva oetiska
och förbjudna experiment med antidepressiva läkemedel på sina
patienter.
Andra områden som granskas är till exempel livsmedel, leksaker,
kläder och olja.
En viktig del av boken utgörs av över 50 fylliga företagsporträtt
med bland annat kritik och tips om protestmöjligheter, inklusive
mängder av hänvisningar till information på Internet. I den svenska
utgåvan granskas även ABB, AstraZeneca, Ikea, Sandvik, Sony
Ericsson och Statoil.
Författarnas mål är inte att vi ska sluta konsumera utan att vi
ska ges en ärlig chans att kunna konsumera utan att förstöra människorna
och naturen omkring oss.
Storföretagens svarta bok har sålt i över 70 000 exemplar på tyska
och kommit ut i sex länder.
»Obligatorisk läsning för alla socialt engagerade konsumenter.«
Günter Wallraff
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789170370946
Förlag: Ordfront Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 366 st
Adidas, McDonalds, Siemens, Mitsubishi, Gap och Monsanto är
några av de företag som granskas i Storföretagens svarta bok. De
är alla företag med starkt varumärke och höga vinster, men dessa
vinster kommer ofta till stånd genom tvivelaktiga samarbetspartners
och lönedumpning, barnarbete, krig och miljöförstöring i
tredje världen.
I ett reportage berättar Klaus Werner hur utvinningen av det sällsynta
grundämnet tantal göder krigsherrar i östra Kongo. En tantallegering
ingår i så gott som alla mobiltelefoner och är därmed
extremt eftersökt av företag i väst.
Förfalskade testresultat och nedtystade biverkningar finner Hans
Weiss inom läkemedelsindustrin. Han hittar ett sjukhus i Ungern
som mot löfte om hög ersättning går med på att bedriva oetiska
och förbjudna experiment med antidepressiva läkemedel på sina
patienter.
Andra områden som granskas är till exempel livsmedel, leksaker,
kläder och olja.
En viktig del av boken utgörs av över 50 fylliga företagsporträtt
med bland annat kritik och tips om protestmöjligheter, inklusive
mängder av hänvisningar till information på Internet. I den svenska
utgåvan granskas även ABB, AstraZeneca, Ikea, Sandvik, Sony
Ericsson och Statoil.
Författarnas mål är inte att vi ska sluta konsumera utan att vi
ska ges en ärlig chans att kunna konsumera utan att förstöra människorna
och naturen omkring oss.
Storföretagens svarta bok har sålt i över 70 000 exemplar på tyska
och kommit ut i sex länder.
»Obligatorisk läsning för alla socialt engagerade konsumenter.«
Günter Wallraff
Adidas, McDonalds, Siemens, Mitsubishi, Gap och Monsanto är
några av de företag som granskas i Storföretagens svarta bok. De
är alla företag med starkt varumärke och höga vinster, men dessa
vinster kommer ofta till stånd genom tvivelaktiga samarbetspartners
och lönedumpning, barnarbete, krig och miljöförstöring i
tredje världen.
I ett reportage berättar Klaus Werner hur utvinningen av det sällsynta
grundämnet tantal göder krigsherrar i östra Kongo. En tantallegering
ingår i så gott som alla mobiltelefoner och är därmed
extremt eftersökt av företag i väst.
Förfalskade testresultat och nedtystade biverkningar finner Hans
Weiss inom läkemedelsindustrin. Han hittar ett sjukhus i Ungern
som mot löfte om hög ersättning går med på att bedriva oetiska
och förbjudna experiment med antidepressiva läkemedel på sina
patienter.
Andra områden som granskas är till exempel livsmedel, leksaker,
kläder och olja.
En viktig del av boken utgörs av över 50 fylliga företagsporträtt
med bland annat kritik och tips om protestmöjligheter, inklusive
mängder av hänvisningar till information på Internet. I den svenska
utgåvan granskas även ABB, AstraZeneca, Ikea, Sandvik, Sony
Ericsson och Statoil.
Författarnas mål är inte att vi ska sluta konsumera utan att vi
ska ges en ärlig chans att kunna konsumera utan att förstöra människorna
och naturen omkring oss.
Storföretagens svarta bok har sålt i över 70 000 exemplar på tyska
och kommit ut i sex länder.
»Obligatorisk läsning för alla socialt engagerade konsumenter.«
Günter Wallraff
Ny bok
172 kr181 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
172 kr181 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)