Sten, järn, ljus och vind : skulptur, måleri, texter
Konstnären Staffan Nihlén har funnit sitt speciella uttryck i stenskulpturen och sitt egna landskap i trakten kring de berömda marmorbrotten i italienska Ligurien. Tålmodigt, ofta under promenader på havsstranden, letar han upp de stenar som han, med sitt eget uttryck, kan samarbeta med. Hans återhållsamma bearbetning av materialet handlar mer om att locka fram former, ytor och egenskaper än om att tvinga stenen att föreställa något som inte finns i dess natur. Resultatet blir sällsamt vackra skulpturer, fyllda av integritet, som utstrålar ett slags mineralens poesi. Nihlén började på 1940-talet som målare, ett uttryck han återvänt till på senare år, och har också arbetat med stora järn- och stålskulpturer. Trots sina materialmässiga olikheter förenas hans arbeten av konstnärens högt uppdrivna känslighet för form och rytm, för ljus och färgvalörer och framför allt för varje bilds eller skulpturs mjuka mångtydighet. Verket blir aldrig tömt på mening, med ljuset och betraktaren förändras det och är alltid sig självt. Under våren och sommaren 2014 visas en stor retrospektiv av Staffan Nihléns verk på Waldemarsudde. Sten, järn, ljus och vind utkommer i samband med utställningen och innehåller ett rikt urval fotografier av Staffan Nihléns skulpturer och målningar, jämsides med självbiografiska och reflekterande texter om den egna konstnärsbanan och estetiken. Här ryms också texter om viktiga vänner, kolleger och valfrändskaper som Alberto Giacometti, Cy Twombly och Giorgio Morandi. Boken är försedd med ett förord av Jonas Ellerström och en utförlig efterskrift av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde.
Utgiven: 2014
ISBN: 9789172473713
Förlag: Ellerströms förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 118 st
Konstnären Staffan Nihlén har funnit sitt speciella uttryck i stenskulpturen och sitt egna landskap i trakten kring de berömda marmorbrotten i italienska Ligurien. Tålmodigt, ofta under promenader på havsstranden, letar han upp de stenar som han, med sitt eget uttryck, kan samarbeta med. Hans återhållsamma bearbetning av materialet handlar mer om att locka fram former, ytor och egenskaper än om att tvinga stenen att föreställa något som inte finns i dess natur. Resultatet blir sällsamt vackra skulpturer, fyllda av integritet, som utstrålar ett slags mineralens poesi. Nihlén började på 1940-talet som målare, ett uttryck han återvänt till på senare år, och har också arbetat med stora järn- och stålskulpturer. Trots sina materialmässiga olikheter förenas hans arbeten av konstnärens högt uppdrivna känslighet för form och rytm, för ljus och färgvalörer och framför allt för varje bilds eller skulpturs mjuka mångtydighet. Verket blir aldrig tömt på mening, med ljuset och betraktaren förändras det och är alltid sig självt. Under våren och sommaren 2014 visas en stor retrospektiv av Staffan Nihléns verk på Waldemarsudde. Sten, järn, ljus och vind utkommer i samband med utställningen och innehåller ett rikt urval fotografier av Staffan Nihléns skulpturer och målningar, jämsides med självbiografiska och reflekterande texter om den egna konstnärsbanan och estetiken. Här ryms också texter om viktiga vänner, kolleger och valfrändskaper som Alberto Giacometti, Cy Twombly och Giorgio Morandi. Boken är försedd med ett förord av Jonas Ellerström och en utförlig efterskrift av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.