Spår, kropp, tid: En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965; Joel Odebrant; 2024
endast ny

Spår, kropp, tid: En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965 Upplaga 1

av Joel Odebrant
Bruket och förekomsten av fria måleriska stråk i måleri som förknippas med abstrakt expressionism och informell konst har beskrivits som en manifestation av konstnärens personlighet, temperament och sinnesstämning. Men är måleriska gester av den här sorten bara ett uttryck för individen? I Spår, kropp, tid undersöker Joel Odebrant gesten i ett vidare perspektiv. Här förstås den måleriska gesten inte enbart som spår av konstnärens rörelse över duken, utan också som en aktiv materialitet. I näranalyser av målningar från perioden 1952–1965 undersöker Odebrant hur gesten i måleriet kan förstås som en materiell nod som sammanflätar flera olika kroppar, kroppsligheter och tider med varandra. Spår, kropp, tid. En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965 är Joel Odebrants doktorsavhandling i konstvetenskap.
Bruket och förekomsten av fria måleriska stråk i måleri som förknippas med abstrakt expressionism och informell konst har beskrivits som en manifestation av konstnärens personlighet, temperament och sinnesstämning. Men är måleriska gester av den här sorten bara ett uttryck för individen? I Spår, kropp, tid undersöker Joel Odebrant gesten i ett vidare perspektiv. Här förstås den måleriska gesten inte enbart som spår av konstnärens rörelse över duken, utan också som en aktiv materialitet. I näranalyser av målningar från perioden 1952–1965 undersöker Odebrant hur gesten i måleriet kan förstås som en materiell nod som sammanflätar flera olika kroppar, kroppsligheter och tider med varandra. Spår, kropp, tid. En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965 är Joel Odebrants doktorsavhandling i konstvetenskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789189504639
Förlag: Södertörns högskola
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 181 st
Bruket och förekomsten av fria måleriska stråk i måleri som förknippas med abstrakt expressionism och informell konst har beskrivits som en manifestation av konstnärens personlighet, temperament och sinnesstämning. Men är måleriska gester av den här sorten bara ett uttryck för individen? I Spår, kropp, tid undersöker Joel Odebrant gesten i ett vidare perspektiv. Här förstås den måleriska gesten inte enbart som spår av konstnärens rörelse över duken, utan också som en aktiv materialitet. I näranalyser av målningar från perioden 1952–1965 undersöker Odebrant hur gesten i måleriet kan förstås som en materiell nod som sammanflätar flera olika kroppar, kroppsligheter och tider med varandra. Spår, kropp, tid. En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965 är Joel Odebrants doktorsavhandling i konstvetenskap.
Bruket och förekomsten av fria måleriska stråk i måleri som förknippas med abstrakt expressionism och informell konst har beskrivits som en manifestation av konstnärens personlighet, temperament och sinnesstämning. Men är måleriska gester av den här sorten bara ett uttryck för individen? I Spår, kropp, tid undersöker Joel Odebrant gesten i ett vidare perspektiv. Här förstås den måleriska gesten inte enbart som spår av konstnärens rörelse över duken, utan också som en aktiv materialitet. I näranalyser av målningar från perioden 1952–1965 undersöker Odebrant hur gesten i måleriet kan förstås som en materiell nod som sammanflätar flera olika kroppar, kroppsligheter och tider med varandra. Spår, kropp, tid. En undersökning av den måleriska gestens materialitet 1952–1965 är Joel Odebrants doktorsavhandling i konstvetenskap.
Ny bok
190 kr199 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
190 kr199 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)