Skattelättnad för arbetsresor : en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor; Sweden. Reseavdragskommittén; 2019

Skattelättnad för arbetsresor : en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor

av Sweden. Reseavdragskommittén
Föreslår att reseavdraget avskaffas i sin nuvarande form. Det ersätts av en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor. Skattereduktion ska ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer. Därutöver ska ett tillägg ges i de fall där kollektivtrafiken är bristfällig, till exempel i glesbygd. Tillägget ges om tidsvinsten vid resa med bil jämfört med kollektivtrafik är minst två timmar och 30 minuter per dag. Förslaget innebär, jämfört med dagens reseavdrag, att resor med kollektivtrafik blir mer ekonomiskt attraktiva i förhållande till bilresor. Transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik beräknas öka med drygt 10 procent och minska med drygt 10 procent med bil, vilket leder till vinster för miljö och klimat. Det stora skattefelet i dagens reseavdrag beräknas minska kraftigt.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Särskilda utredare: Lennart Olsen och Gabriella Loman
Föreslår att reseavdraget avskaffas i sin nuvarande form. Det ersätts av en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor. Skattereduktion ska ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer. Därutöver ska ett tillägg ges i de fall där kollektivtrafiken är bristfällig, till exempel i glesbygd. Tillägget ges om tidsvinsten vid resa med bil jämfört med kollektivtrafik är minst två timmar och 30 minuter per dag. Förslaget innebär, jämfört med dagens reseavdrag, att resor med kollektivtrafik blir mer ekonomiskt attraktiva i förhållande till bilresor. Transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik beräknas öka med drygt 10 procent och minska med drygt 10 procent med bil, vilket leder till vinster för miljö och klimat. Det stora skattefelet i dagens reseavdrag beräknas minska kraftigt.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Särskilda utredare: Lennart Olsen och Gabriella Loman
Utgiven: 2019
ISBN: 9789138249505
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 384 st
Föreslår att reseavdraget avskaffas i sin nuvarande form. Det ersätts av en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor. Skattereduktion ska ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer. Därutöver ska ett tillägg ges i de fall där kollektivtrafiken är bristfällig, till exempel i glesbygd. Tillägget ges om tidsvinsten vid resa med bil jämfört med kollektivtrafik är minst två timmar och 30 minuter per dag. Förslaget innebär, jämfört med dagens reseavdrag, att resor med kollektivtrafik blir mer ekonomiskt attraktiva i förhållande till bilresor. Transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik beräknas öka med drygt 10 procent och minska med drygt 10 procent med bil, vilket leder till vinster för miljö och klimat. Det stora skattefelet i dagens reseavdrag beräknas minska kraftigt.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Särskilda utredare: Lennart Olsen och Gabriella Loman
Föreslår att reseavdraget avskaffas i sin nuvarande form. Det ersätts av en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor. Skattereduktion ska ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och med 80 kilometer. Därutöver ska ett tillägg ges i de fall där kollektivtrafiken är bristfällig, till exempel i glesbygd. Tillägget ges om tidsvinsten vid resa med bil jämfört med kollektivtrafik är minst två timmar och 30 minuter per dag. Förslaget innebär, jämfört med dagens reseavdrag, att resor med kollektivtrafik blir mer ekonomiskt attraktiva i förhållande till bilresor. Transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik beräknas öka med drygt 10 procent och minska med drygt 10 procent med bil, vilket leder till vinster för miljö och klimat. Det stora skattefelet i dagens reseavdrag beräknas minska kraftigt.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Särskilda utredare: Lennart Olsen och Gabriella Loman
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)