Sigvard Bernadotte och skandinavisk industridesign; Thomas Lindblad; 2010

Sigvard Bernadotte och skandinavisk industridesign

av Thomas Lindblad
Sigvard Bernadotte, en av skandinavisk designs portalgestalter, inledde sin yrkesbana med att teckna silver för firman Georg Jensen. Han nådde stora framgångar med sina silverarbeten men hade hela tiden ett starkt intresse för industridesign, som var något nytt på den tiden. Som student vid Konstakademin i Stockholm deltog han i uppbyggnaden av Stockholmsutställningen 1930, och det satte djupa spår i honom. I ett föredrag hållet 1964 i USA kallar han utställningen för en vändpunkt, både för Sverige och för honom själv. Då föddes hos honom behovet att skapa användbara bruksföremål, inte prydnadsföremål: Jag ville ge människor snygga, vanliga produkter till hemmet, köket eller kontoret. Och detta är något som sedan dess varit mitt credo. Han släppte aldrig tanken på detta och under vistelser i USA sökte han upp alla stora amerikanska industridesigner: Raymond Loewy, Walter Dorwin Teague, Henry Dreyfus och Donald Deskey. Sigvard Bernadotte besökte deras ateljéer och imponerades av den noggrannhet med vilken de tog sig an uppdragen, oavsett om det var en tandborste eller en oceanångare. År 1950 började han samarbeta med den danske arkitekten Acton Bjørn, som liksom han själv brann för industridesign. De hade olika erfarenheter, men kompletterade varandra, och de startade i Köpenhamn efter nordamerikanska förebilder det första stora och varaktiga kontoret för industriell formgivning i Skandinavien. Under två decennier skapade de produkter som blev en viktig del av vår vardag och bidrog till att forma vår värld. En Signumbok.
Sigvard Bernadotte, en av skandinavisk designs portalgestalter, inledde sin yrkesbana med att teckna silver för firman Georg Jensen. Han nådde stora framgångar med sina silverarbeten men hade hela tiden ett starkt intresse för industridesign, som var något nytt på den tiden. Som student vid Konstakademin i Stockholm deltog han i uppbyggnaden av Stockholmsutställningen 1930, och det satte djupa spår i honom. I ett föredrag hållet 1964 i USA kallar han utställningen för en vändpunkt, både för Sverige och för honom själv. Då föddes hos honom behovet att skapa användbara bruksföremål, inte prydnadsföremål: Jag ville ge människor snygga, vanliga produkter till hemmet, köket eller kontoret. Och detta är något som sedan dess varit mitt credo. Han släppte aldrig tanken på detta och under vistelser i USA sökte han upp alla stora amerikanska industridesigner: Raymond Loewy, Walter Dorwin Teague, Henry Dreyfus och Donald Deskey. Sigvard Bernadotte besökte deras ateljéer och imponerades av den noggrannhet med vilken de tog sig an uppdragen, oavsett om det var en tandborste eller en oceanångare. År 1950 började han samarbeta med den danske arkitekten Acton Bjørn, som liksom han själv brann för industridesign. De hade olika erfarenheter, men kompletterade varandra, och de startade i Köpenhamn efter nordamerikanska förebilder det första stora och varaktiga kontoret för industriell formgivning i Skandinavien. Under två decennier skapade de produkter som blev en viktig del av vår vardag och bidrog till att forma vår värld. En Signumbok.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789186221072
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 203 st
Sigvard Bernadotte, en av skandinavisk designs portalgestalter, inledde sin yrkesbana med att teckna silver för firman Georg Jensen. Han nådde stora framgångar med sina silverarbeten men hade hela tiden ett starkt intresse för industridesign, som var något nytt på den tiden. Som student vid Konstakademin i Stockholm deltog han i uppbyggnaden av Stockholmsutställningen 1930, och det satte djupa spår i honom. I ett föredrag hållet 1964 i USA kallar han utställningen för en vändpunkt, både för Sverige och för honom själv. Då föddes hos honom behovet att skapa användbara bruksföremål, inte prydnadsföremål: Jag ville ge människor snygga, vanliga produkter till hemmet, köket eller kontoret. Och detta är något som sedan dess varit mitt credo. Han släppte aldrig tanken på detta och under vistelser i USA sökte han upp alla stora amerikanska industridesigner: Raymond Loewy, Walter Dorwin Teague, Henry Dreyfus och Donald Deskey. Sigvard Bernadotte besökte deras ateljéer och imponerades av den noggrannhet med vilken de tog sig an uppdragen, oavsett om det var en tandborste eller en oceanångare. År 1950 började han samarbeta med den danske arkitekten Acton Bjørn, som liksom han själv brann för industridesign. De hade olika erfarenheter, men kompletterade varandra, och de startade i Köpenhamn efter nordamerikanska förebilder det första stora och varaktiga kontoret för industriell formgivning i Skandinavien. Under två decennier skapade de produkter som blev en viktig del av vår vardag och bidrog till att forma vår värld. En Signumbok.
Sigvard Bernadotte, en av skandinavisk designs portalgestalter, inledde sin yrkesbana med att teckna silver för firman Georg Jensen. Han nådde stora framgångar med sina silverarbeten men hade hela tiden ett starkt intresse för industridesign, som var något nytt på den tiden. Som student vid Konstakademin i Stockholm deltog han i uppbyggnaden av Stockholmsutställningen 1930, och det satte djupa spår i honom. I ett föredrag hållet 1964 i USA kallar han utställningen för en vändpunkt, både för Sverige och för honom själv. Då föddes hos honom behovet att skapa användbara bruksföremål, inte prydnadsföremål: Jag ville ge människor snygga, vanliga produkter till hemmet, köket eller kontoret. Och detta är något som sedan dess varit mitt credo. Han släppte aldrig tanken på detta och under vistelser i USA sökte han upp alla stora amerikanska industridesigner: Raymond Loewy, Walter Dorwin Teague, Henry Dreyfus och Donald Deskey. Sigvard Bernadotte besökte deras ateljéer och imponerades av den noggrannhet med vilken de tog sig an uppdragen, oavsett om det var en tandborste eller en oceanångare. År 1950 började han samarbeta med den danske arkitekten Acton Bjørn, som liksom han själv brann för industridesign. De hade olika erfarenheter, men kompletterade varandra, och de startade i Köpenhamn efter nordamerikanska förebilder det första stora och varaktiga kontoret för industriell formgivning i Skandinavien. Under två decennier skapade de produkter som blev en viktig del av vår vardag och bidrog till att forma vår värld. En Signumbok.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)