Samling för skolan. SOU 2016:38. Nationella målsättningar och utvecklingsområden för kunskap och likvärdighet : Delbetänkande från 2015-års skolkommision; Utbildningsdepartementet; 2016

Samling för skolan. SOU 2016:38. Nationella målsättningar och utvecklingsområden för kunskap och likvärdighet : Delbetänkande från 2015-års skolkommision

av Utbildningsdepartementet
Innehåller en analys av orsakerna till de fallande kunskapsresultaten, en aktuell problembild, förslag till nationella målsättningar och en långsiktig plan med utvecklingsområden.

De ökade resultatskillnaderna mellan skolor, som beror på att elever med likartad familjebakgrund i högre utsträckning än tidigare tenderar att samlas i samma skolor, är också mycket oroande. Vidare måste arbetsmiljön för elever och lärare förbättras liksom även tryggheten och studieron för eleverna.

Kommissionen bedömer att det främst är på systemnivå som svagheterna i svensk skola återfinns och där utvecklingsområden behöver identifieras och preciseras. Man har identifierat följande väsentliga systemsvagheter i det svenska skolsystemet: sviktande kapacitet och ansvarstagande hos många skolhuvudmänoklara ansvarsförhållandenbrister i resursfördelningbrister i resultatinformation som försvårar kvalitetsarbetetotillräcklig kompetensförsörjningotillräckliga förutsättningar till professionsutvecklingsplittrad och över tid oenig nationell styrning av skolan, t.ex. genom en stor mängd statsbidrag.
Kommissionens strategi syftar till: att stärka styrning, stöd och närvaro från statens sida på olika nivåer i skolsystemet i syfte att stärka huvudmännen i skoluppdraget involvera och stärka de professionellt verksammastärka insikten om utbildningens betydelse och tilliten till skolan hos en bred allmänhetsäkra långsiktighet, konsekvens och uthållighet i den nationella skolpolitiken.
Särskild utredare: Anna Ekström.
Innehåller en analys av orsakerna till de fallande kunskapsresultaten, en aktuell problembild, förslag till nationella målsättningar och en långsiktig plan med utvecklingsområden.

De ökade resultatskillnaderna mellan skolor, som beror på att elever med likartad familjebakgrund i högre utsträckning än tidigare tenderar att samlas i samma skolor, är också mycket oroande. Vidare måste arbetsmiljön för elever och lärare förbättras liksom även tryggheten och studieron för eleverna.

Kommissionen bedömer att det främst är på systemnivå som svagheterna i svensk skola återfinns och där utvecklingsområden behöver identifieras och preciseras. Man har identifierat följande väsentliga systemsvagheter i det svenska skolsystemet: sviktande kapacitet och ansvarstagande hos många skolhuvudmänoklara ansvarsförhållandenbrister i resursfördelningbrister i resultatinformation som försvårar kvalitetsarbetetotillräcklig kompetensförsörjningotillräckliga förutsättningar till professionsutvecklingsplittrad och över tid oenig nationell styrning av skolan, t.ex. genom en stor mängd statsbidrag.
Kommissionens strategi syftar till: att stärka styrning, stöd och närvaro från statens sida på olika nivåer i skolsystemet i syfte att stärka huvudmännen i skoluppdraget involvera och stärka de professionellt verksammastärka insikten om utbildningens betydelse och tilliten till skolan hos en bred allmänhetsäkra långsiktighet, konsekvens och uthållighet i den nationella skolpolitiken.
Särskild utredare: Anna Ekström.
Utgiven: 2016
ISBN: 9789138244517
Förlag: Wolters Kluwer
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 462 st
Innehåller en analys av orsakerna till de fallande kunskapsresultaten, en aktuell problembild, förslag till nationella målsättningar och en långsiktig plan med utvecklingsområden.

De ökade resultatskillnaderna mellan skolor, som beror på att elever med likartad familjebakgrund i högre utsträckning än tidigare tenderar att samlas i samma skolor, är också mycket oroande. Vidare måste arbetsmiljön för elever och lärare förbättras liksom även tryggheten och studieron för eleverna.

Kommissionen bedömer att det främst är på systemnivå som svagheterna i svensk skola återfinns och där utvecklingsområden behöver identifieras och preciseras. Man har identifierat följande väsentliga systemsvagheter i det svenska skolsystemet: sviktande kapacitet och ansvarstagande hos många skolhuvudmänoklara ansvarsförhållandenbrister i resursfördelningbrister i resultatinformation som försvårar kvalitetsarbetetotillräcklig kompetensförsörjningotillräckliga förutsättningar till professionsutvecklingsplittrad och över tid oenig nationell styrning av skolan, t.ex. genom en stor mängd statsbidrag.
Kommissionens strategi syftar till: att stärka styrning, stöd och närvaro från statens sida på olika nivåer i skolsystemet i syfte att stärka huvudmännen i skoluppdraget involvera och stärka de professionellt verksammastärka insikten om utbildningens betydelse och tilliten till skolan hos en bred allmänhetsäkra långsiktighet, konsekvens och uthållighet i den nationella skolpolitiken.
Särskild utredare: Anna Ekström.
Innehåller en analys av orsakerna till de fallande kunskapsresultaten, en aktuell problembild, förslag till nationella målsättningar och en långsiktig plan med utvecklingsområden.

De ökade resultatskillnaderna mellan skolor, som beror på att elever med likartad familjebakgrund i högre utsträckning än tidigare tenderar att samlas i samma skolor, är också mycket oroande. Vidare måste arbetsmiljön för elever och lärare förbättras liksom även tryggheten och studieron för eleverna.

Kommissionen bedömer att det främst är på systemnivå som svagheterna i svensk skola återfinns och där utvecklingsområden behöver identifieras och preciseras. Man har identifierat följande väsentliga systemsvagheter i det svenska skolsystemet: sviktande kapacitet och ansvarstagande hos många skolhuvudmänoklara ansvarsförhållandenbrister i resursfördelningbrister i resultatinformation som försvårar kvalitetsarbetetotillräcklig kompetensförsörjningotillräckliga förutsättningar till professionsutvecklingsplittrad och över tid oenig nationell styrning av skolan, t.ex. genom en stor mängd statsbidrag.
Kommissionens strategi syftar till: att stärka styrning, stöd och närvaro från statens sida på olika nivåer i skolsystemet i syfte att stärka huvudmännen i skoluppdraget involvera och stärka de professionellt verksammastärka insikten om utbildningens betydelse och tilliten till skolan hos en bred allmänhetsäkra långsiktighet, konsekvens och uthållighet i den nationella skolpolitiken.
Särskild utredare: Anna Ekström.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)