Samhällsguide, individualist och moderator : samhällskunskapslärares professionella förhållningssätt i betygsättningsrelaterat arbete; Annika Karlsson; 2011
endast ny

Samhällsguide, individualist och moderator : samhällskunskapslärares professionella förhållningssätt i betygsättningsrelaterat arbete

av Annika Karlsson
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat stärker bilden av läraryrket som ett komplext yrke där lärare hamnar i olika dilemman när de försöker uppfylla motstridiga krav från bland annat styrdokument, elever, undervisningsämnet och från sina egna övertygelser.
För gymnasielärare är just betygsättningen en ofrånkomlig del av lärararbetet. Det visar sig att strategierna studiens lärare använder sig av för att hantera betygsättningsdilemmana ofta syftar till att klara en krävande lärarvardag men att de snarare är generella än ämnesspecifika. I studien lyfts emellertid även ämnesdidaktiska aspekter av samhällskunskapslärarnas arbete fram. När det gäller lärarnas ämnesundervisning framträder en förhållandevis sammanhållen berättelse avseende innehållet medan ämnesexaminationen kännetecknas av stor variation.
I undersökningen framkommer också hur lärarna integrerar sitt demokratifostrande uppdrag i det betygsättningsrelaterade arbetet.
Ur studiens resultat formuleras slutligen de professionella förhållningssätt studiens lärare ger uttryck för i sitt arbete med examination och betygsättning. Dessa synliggörs ur ett ämnesdidaktiskt, ett myndighetsutövande och ett demokratiskt perspektiv.
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat stärker bilden av läraryrket som ett komplext yrke där lärare hamnar i olika dilemman när de försöker uppfylla motstridiga krav från bland annat styrdokument, elever, undervisningsämnet och från sina egna övertygelser.
För gymnasielärare är just betygsättningen en ofrånkomlig del av lärararbetet. Det visar sig att strategierna studiens lärare använder sig av för att hantera betygsättningsdilemmana ofta syftar till att klara en krävande lärarvardag men att de snarare är generella än ämnesspecifika. I studien lyfts emellertid även ämnesdidaktiska aspekter av samhällskunskapslärarnas arbete fram. När det gäller lärarnas ämnesundervisning framträder en förhållandevis sammanhållen berättelse avseende innehållet medan ämnesexaminationen kännetecknas av stor variation.
I undersökningen framkommer också hur lärarna integrerar sitt demokratifostrande uppdrag i det betygsättningsrelaterade arbetet.
Ur studiens resultat formuleras slutligen de professionella förhållningssätt studiens lärare ger uttryck för i sitt arbete med examination och betygsättning. Dessa synliggörs ur ett ämnesdidaktiskt, ett myndighetsutövande och ett demokratiskt perspektiv.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789170633454
Förlag: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 163 st
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat stärker bilden av läraryrket som ett komplext yrke där lärare hamnar i olika dilemman när de försöker uppfylla motstridiga krav från bland annat styrdokument, elever, undervisningsämnet och från sina egna övertygelser.
För gymnasielärare är just betygsättningen en ofrånkomlig del av lärararbetet. Det visar sig att strategierna studiens lärare använder sig av för att hantera betygsättningsdilemmana ofta syftar till att klara en krävande lärarvardag men att de snarare är generella än ämnesspecifika. I studien lyfts emellertid även ämnesdidaktiska aspekter av samhällskunskapslärarnas arbete fram. När det gäller lärarnas ämnesundervisning framträder en förhållandevis sammanhållen berättelse avseende innehållet medan ämnesexaminationen kännetecknas av stor variation.
I undersökningen framkommer också hur lärarna integrerar sitt demokratifostrande uppdrag i det betygsättningsrelaterade arbetet.
Ur studiens resultat formuleras slutligen de professionella förhållningssätt studiens lärare ger uttryck för i sitt arbete med examination och betygsättning. Dessa synliggörs ur ett ämnesdidaktiskt, ett myndighetsutövande och ett demokratiskt perspektiv.
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat stärker bilden av läraryrket som ett komplext yrke där lärare hamnar i olika dilemman när de försöker uppfylla motstridiga krav från bland annat styrdokument, elever, undervisningsämnet och från sina egna övertygelser.
För gymnasielärare är just betygsättningen en ofrånkomlig del av lärararbetet. Det visar sig att strategierna studiens lärare använder sig av för att hantera betygsättningsdilemmana ofta syftar till att klara en krävande lärarvardag men att de snarare är generella än ämnesspecifika. I studien lyfts emellertid även ämnesdidaktiska aspekter av samhällskunskapslärarnas arbete fram. När det gäller lärarnas ämnesundervisning framträder en förhållandevis sammanhållen berättelse avseende innehållet medan ämnesexaminationen kännetecknas av stor variation.
I undersökningen framkommer också hur lärarna integrerar sitt demokratifostrande uppdrag i det betygsättningsrelaterade arbetet.
Ur studiens resultat formuleras slutligen de professionella förhållningssätt studiens lärare ger uttryck för i sitt arbete med examination och betygsättning. Dessa synliggörs ur ett ämnesdidaktiskt, ett myndighetsutövande och ett demokratiskt perspektiv.
Ny bok
162 kr170 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
162 kr170 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)