Sälja krig som margarin; Jan Myrdal; 2005

Sälja krig som margarin

av Jan Myrdal
Krigskonst

I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara. I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda folklagren.

I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin. När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.

Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i Europas historia. Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
Krigskonst

I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara. I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda folklagren.

I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin. När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.

Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i Europas historia. Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789173430814
Förlag: Leopard Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 207 st
Krigskonst

I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara. I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda folklagren.

I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin. När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.

Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i Europas historia. Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
Krigskonst

I slutet av 1800-talet sprakade de franska husväggarna av färg och texter som sålde öl, cyklar, tvättmedel, kakao och teaterbiljetter.
Reklamaffischen var det moderna sättet att sälja en vara. I både Tyskland och Frankrike användes affischer för att vinna opinionen för det stora kriget. Affischens budskap nådde de breda folklagren.

I Frankrike engagerades de främsta affischkonstnärerna uppgiften var att sälja krig som man sålde margarin. När Hitler i Mein Kampf sökte förklaringar till det tyska nederlaget i kriget pekade han särskilt på den franska affischkonsten som han fann överlägsen den tyska. Den erfarenheten ledde till att de tyska nazisterna utvecklade sin egen propaganda och affischkonst inför nästa stora krig.

Jan Myrdal har under många har samlat affischer från denna period i Europas historia. Han presenterar sin samling i en utställning på Kungliga biblioteket i höst. I boken Sälja krig som margarin visar Jan Myrdal sina affischer och berättar historien bakom dem, om konstnärerna och hur medvetet de arbetade för att komponera bilder som övertygade. Han beskriver vilken betydelse politiker och generaler tillmätte den politiska affischen som budbärare och propagandaverktyg som ett medel att vinna kriget.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)