Så mäts socialt hållbart värdeskapande; Erik Jannesson, Stina Liljekvist, Lena Hök, Gordon Hahn; 2022
endast ny

Så mäts socialt hållbart värdeskapande Upplaga 2

av Erik Jannesson, Stina Liljekvist, Lena Hök, Gordon Hahn
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan.

Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde­­­skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande­kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan.

Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde­­­skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande­kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144156491
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 202 st
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan.

Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde­­­skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande­kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors­­-övergripande samverkan.

Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värde­­­skapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapande­kedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.
Ny bok
254 kr267 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
254 kr267 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)