Så mäts socialt hållbart värdeskapande; Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök; 2016
Så mäts socialt hållbart värdeskapande; Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök; 2016

Så mäts socialt hållbart värdeskapande Upplaga 1

av Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2016
  • ISBN: 9789144117256
  • Sidor: 162 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna. Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande. Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-­­hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut­värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Så mäts socialt hållbart värdeskapande (2016)

I oktober 2016 släpptes boken Så mäts socialt hållbart värdeskapande skriven av Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 162 sidor djupgående information om ekonomi. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Så mäts socialt hållbart värdeskapande på Studentapan och spara pengar.

Referera till Så mäts socialt hållbart värdeskapande (Upplaga 1)

Harvard

Jannesson, E., Hahn, G. & Hök, L. (2016). Så mäts socialt hållbart värdeskapande. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Jannesson, Erik, Hahn, Gordon & Hök, Lena, Så mäts socialt hållbart värdeskapande, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2016).

APA

Jannesson, E., Hahn, G., & Hök, L. (2016). Så mäts socialt hållbart värdeskapande (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Jannesson E, Hahn G, Hök L. Så mäts socialt hållbart värdeskapande. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2016.

Köp boken

169 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!