Så mäts socialt hållbart värdeskapande; Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök; 2016
spara 33%
2 säljare

Så mäts socialt hållbart värdeskapande Upplaga 1

av Erik Jannesson, Gordon Hahn, Lena Hök
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna.

Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-­­hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut­värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna.

Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-­­hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut­värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789144117256
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 162 st
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna.

Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-­­hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut­värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.
Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner, ideella organisationer eller sociala entreprenörer. Den här boken ger ett konkret verktyg för att utvärdera effekter och värdeskapande i syfte att arbeta effektivt och överträffa förväntningarna.

Med hjälp av SROI-metodiken och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.

Boken lyfter även fram potentialen i att kombinera affärsnytta med sam-­­hällsnytta. Det kräver i sin tur att organisationer kan mäta samhällsnytta på ett konkret sätt, precis som affärsnytta kan fångas in med ekonomiska mått som kostnadsbesparingar, överskott och investeringar. I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer och konkreta tips för att ut­värdera och precisera verksamhetens hållbara värdeskapande.
Begagnad bok
169 kr252 krSpara 83 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
169 kr252 krSpara 83 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar