Right is wrong : fyra decennier av kinesisk konst ur M+ Sigg collection; Lars Nittve, Pi Li, Katarina Pierre, Uli Sigg, Isabella Tam; 2014
endast ny

Right is wrong : fyra decennier av kinesisk konst ur M+ Sigg collection Upplaga 1

av Lars Nittve, Pi Li, Katarina Pierre, Uli Sigg, Isabella Tam
Utställningen Right is Wrong presenterade centrala verk av betydande konstnärer och en nutida kinesisk konsthistoria. Den omfattade drygt 80 verk ur en av världens främsta samlingar av kinesisk samtidskonst: M+ Sigg Collection från M+, det stora museum för visuell kultur som byggs i Hongkong för att öppnas i slutet av 2017.

I den rikt illustrerade utställningskatalogen ger kurator Pi Li en konsthistorisk översikt av den kinesiska samtidskonstens utveckling. Med start i 70-talet och konstnärsgrupper som No Name och Stars, via händelserna på Himmelska fridens torg 1989, följer vi utvecklingen fram till dagens rika konstscen. Boken beskriver den kinesiska konstscenen i relation till den politiska händelseutvecklingen i Kina. Här presenteras också en tidslinje där historiska och politiska händelser i Kina kan läsas mot viktiga händelser inom konstområdet och ger oss möjlighet att studera sambandet mellan konst och samhälle utifrån den specifika kinesiska nutidshistorien.

Till katalogen bidrar även Uli Sigg, vars privata samling utgjorde en förutsättning för utställningen, med en personlig reflektion kring det egna samlandets drivkrafter och mål. Katalogen, som finns i både svensk och engelsk upplaga, inleds av ett gemensamt förord av kuratorerna Katarina Pierre, museichef Bildmuseet och Lars Nittve, museichef M+.

Right is Wrong var resultatet av ett samarbete mellan Bildmuseet, Umeå universitet, och M+ i West Kowloon Cultural District, Hongkong. Utställningen visades på Bildmuseet under det Europeiska kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Utställningen har kuraterades av Pi Li, chefsintendent M+; Lars Nittve, museichef M+ samt Katarina Pierre museichef Bildmuseet i samarbete med Uli Sigg.
Utställningen Right is Wrong presenterade centrala verk av betydande konstnärer och en nutida kinesisk konsthistoria. Den omfattade drygt 80 verk ur en av världens främsta samlingar av kinesisk samtidskonst: M+ Sigg Collection från M+, det stora museum för visuell kultur som byggs i Hongkong för att öppnas i slutet av 2017.

I den rikt illustrerade utställningskatalogen ger kurator Pi Li en konsthistorisk översikt av den kinesiska samtidskonstens utveckling. Med start i 70-talet och konstnärsgrupper som No Name och Stars, via händelserna på Himmelska fridens torg 1989, följer vi utvecklingen fram till dagens rika konstscen. Boken beskriver den kinesiska konstscenen i relation till den politiska händelseutvecklingen i Kina. Här presenteras också en tidslinje där historiska och politiska händelser i Kina kan läsas mot viktiga händelser inom konstområdet och ger oss möjlighet att studera sambandet mellan konst och samhälle utifrån den specifika kinesiska nutidshistorien.

Till katalogen bidrar även Uli Sigg, vars privata samling utgjorde en förutsättning för utställningen, med en personlig reflektion kring det egna samlandets drivkrafter och mål. Katalogen, som finns i både svensk och engelsk upplaga, inleds av ett gemensamt förord av kuratorerna Katarina Pierre, museichef Bildmuseet och Lars Nittve, museichef M+.

Right is Wrong var resultatet av ett samarbete mellan Bildmuseet, Umeå universitet, och M+ i West Kowloon Cultural District, Hongkong. Utställningen visades på Bildmuseet under det Europeiska kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Utställningen har kuraterades av Pi Li, chefsintendent M+; Lars Nittve, museichef M+ samt Katarina Pierre museichef Bildmuseet i samarbete med Uli Sigg.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789176010631
Förlag: Bildmuseet
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 157 st
Utställningen Right is Wrong presenterade centrala verk av betydande konstnärer och en nutida kinesisk konsthistoria. Den omfattade drygt 80 verk ur en av världens främsta samlingar av kinesisk samtidskonst: M+ Sigg Collection från M+, det stora museum för visuell kultur som byggs i Hongkong för att öppnas i slutet av 2017.

I den rikt illustrerade utställningskatalogen ger kurator Pi Li en konsthistorisk översikt av den kinesiska samtidskonstens utveckling. Med start i 70-talet och konstnärsgrupper som No Name och Stars, via händelserna på Himmelska fridens torg 1989, följer vi utvecklingen fram till dagens rika konstscen. Boken beskriver den kinesiska konstscenen i relation till den politiska händelseutvecklingen i Kina. Här presenteras också en tidslinje där historiska och politiska händelser i Kina kan läsas mot viktiga händelser inom konstområdet och ger oss möjlighet att studera sambandet mellan konst och samhälle utifrån den specifika kinesiska nutidshistorien.

Till katalogen bidrar även Uli Sigg, vars privata samling utgjorde en förutsättning för utställningen, med en personlig reflektion kring det egna samlandets drivkrafter och mål. Katalogen, som finns i både svensk och engelsk upplaga, inleds av ett gemensamt förord av kuratorerna Katarina Pierre, museichef Bildmuseet och Lars Nittve, museichef M+.

Right is Wrong var resultatet av ett samarbete mellan Bildmuseet, Umeå universitet, och M+ i West Kowloon Cultural District, Hongkong. Utställningen visades på Bildmuseet under det Europeiska kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Utställningen har kuraterades av Pi Li, chefsintendent M+; Lars Nittve, museichef M+ samt Katarina Pierre museichef Bildmuseet i samarbete med Uli Sigg.
Utställningen Right is Wrong presenterade centrala verk av betydande konstnärer och en nutida kinesisk konsthistoria. Den omfattade drygt 80 verk ur en av världens främsta samlingar av kinesisk samtidskonst: M+ Sigg Collection från M+, det stora museum för visuell kultur som byggs i Hongkong för att öppnas i slutet av 2017.

I den rikt illustrerade utställningskatalogen ger kurator Pi Li en konsthistorisk översikt av den kinesiska samtidskonstens utveckling. Med start i 70-talet och konstnärsgrupper som No Name och Stars, via händelserna på Himmelska fridens torg 1989, följer vi utvecklingen fram till dagens rika konstscen. Boken beskriver den kinesiska konstscenen i relation till den politiska händelseutvecklingen i Kina. Här presenteras också en tidslinje där historiska och politiska händelser i Kina kan läsas mot viktiga händelser inom konstområdet och ger oss möjlighet att studera sambandet mellan konst och samhälle utifrån den specifika kinesiska nutidshistorien.

Till katalogen bidrar även Uli Sigg, vars privata samling utgjorde en förutsättning för utställningen, med en personlig reflektion kring det egna samlandets drivkrafter och mål. Katalogen, som finns i både svensk och engelsk upplaga, inleds av ett gemensamt förord av kuratorerna Katarina Pierre, museichef Bildmuseet och Lars Nittve, museichef M+.

Right is Wrong var resultatet av ett samarbete mellan Bildmuseet, Umeå universitet, och M+ i West Kowloon Cultural District, Hongkong. Utställningen visades på Bildmuseet under det Europeiska kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014. Utställningen har kuraterades av Pi Li, chefsintendent M+; Lars Nittve, museichef M+ samt Katarina Pierre museichef Bildmuseet i samarbete med Uli Sigg.
Ny bok
256 kr269 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
256 kr269 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)