2 säljare
Professionell kompetens för arbete med barn Upplaga 1
Det professionella arbetet med barn är komplext. Barngrupper består av barn som har kommit olika långt i sin personliga utveckling, såväl fysiskt som känslomässigt, intellektuellt, socialt och språkligt. Det mångkulturella samhället påverkar också arbetet i barngrupperna. Dessutom har behovet av samverkan inom och mellan olika yrkesgrupper ökat, vilket ställer nya krav på dem som arbetar inom exempelvis barnomsorg och skola.
Genom hela boken framträder pedagogernas egna röster om hur arbetet med barnen bedrivs. Författarna visar på olika pedagogiska överväganden och arbetssätt som kan tillämpas för att stimulera och stödja barns lärande och utveckling. De visar också hur pedagogerna beskriver och förstår sin egen och andras professionella kompetens.
Boken handlar om professionell kompetens i vid mening men med direkta tillämpningar för arbete med barn. De flesta konkreta exemplen är hämtade från en förskoleverksamhet där flera lärargrupper, specialister och barnskötare samarbetar med gruppintegration av funktionshindrade barn.
Boken vänder sig främst till grundutbildning, vidareutbildning och fortbildning för förskollärare, lärare för de lägre skolåldrarna och fritidspedagoger men är även av stort intresse för socionomer, psykologer, speciallärare, fritidsledare, barnsköterskor, skolledare och andra professioner med ansvar för barns lärande och utveckling. Boken är också avsedd att medverka till fördjupning av interprofessionell samverkan mellan de skilda yrkesgrupper som arbetar med barn.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789140664068
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 232 st
Det professionella arbetet med barn är komplext. Barngrupper består av barn som har kommit olika långt i sin personliga utveckling, såväl fysiskt som känslomässigt, intellektuellt, socialt och språkligt. Det mångkulturella samhället påverkar också arbetet i barngrupperna. Dessutom har behovet av samverkan inom och mellan olika yrkesgrupper ökat, vilket ställer nya krav på dem som arbetar inom exempelvis barnomsorg och skola.
Genom hela boken framträder pedagogernas egna röster om hur arbetet med barnen bedrivs. Författarna visar på olika pedagogiska överväganden och arbetssätt som kan tillämpas för att stimulera och stödja barns lärande och utveckling. De visar också hur pedagogerna beskriver och förstår sin egen och andras professionella kompetens.
Boken handlar om professionell kompetens i vid mening men med direkta tillämpningar för arbete med barn. De flesta konkreta exemplen är hämtade från en förskoleverksamhet där flera lärargrupper, specialister och barnskötare samarbetar med gruppintegration av funktionshindrade barn.
Boken vänder sig främst till grundutbildning, vidareutbildning och fortbildning för förskollärare, lärare för de lägre skolåldrarna och fritidspedagoger men är även av stort intresse för socionomer, psykologer, speciallärare, fritidsledare, barnsköterskor, skolledare och andra professioner med ansvar för barns lärande och utveckling. Boken är också avsedd att medverka till fördjupning av interprofessionell samverkan mellan de skilda yrkesgrupper som arbetar med barn.
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.