Osynliga band : folktro som medel för social kritik i Victoria Benedictssons, Anne Charlotte Lefflers och Selma Lagerlöfs författarskap; Maria Hansson; 2021
endast ny

Osynliga band : folktro som medel för social kritik i Victoria Benedictssons, Anne Charlotte Lefflers och Selma Lagerlöfs författarskap

av Maria Hansson
Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Selma Lagerlöf anses som några av våra största författare. Ändå har deras verk och status ständigt ifrågasatts. Hur kunde en kvinnlig författare göra sin röst hörd i slutet av 1800-talet när hon inte fick verka i det offentliga rummet? Några av de kvinnliga författarna ifrågasatte det gamla samhället i hopp om en bättre framtid.

I Osynliga band visar Maria Hansson hur Benedictsson, Leffler och Lagerlöf använde folktron som en mask bakom vilken de kunde formulera sin samhällskritik. De såg folktron både som ett erkännande av en gemensam kultur och som ett vapen i kampen för nya idéer om ett jämställt samhälle. Därmed kringgick de också kritik, eftersom fantastiska inslag ur nordisk folktro var kompatibla med kritikernas föreställningar om en kvinnlig estetik.

Maria Hansson är svensk lektor och forskare i litteraturvetenskap på skandinavistikinstitutionen vid Sorbonne i Paris. Hon undervisar dessutom i svenska vid Svenska institutet i Paris. Hon disputerade 2019 och har medverkat i en rad franska antologier med studier om det fantastiska ur ett genus­vetenskapligt och samhällskritiskt perspektiv. Osynliga band är en omarbetning av hennes franska doktorsavhandling.
Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Selma Lagerlöf anses som några av våra största författare. Ändå har deras verk och status ständigt ifrågasatts. Hur kunde en kvinnlig författare göra sin röst hörd i slutet av 1800-talet när hon inte fick verka i det offentliga rummet? Några av de kvinnliga författarna ifrågasatte det gamla samhället i hopp om en bättre framtid.

I Osynliga band visar Maria Hansson hur Benedictsson, Leffler och Lagerlöf använde folktron som en mask bakom vilken de kunde formulera sin samhällskritik. De såg folktron både som ett erkännande av en gemensam kultur och som ett vapen i kampen för nya idéer om ett jämställt samhälle. Därmed kringgick de också kritik, eftersom fantastiska inslag ur nordisk folktro var kompatibla med kritikernas föreställningar om en kvinnlig estetik.

Maria Hansson är svensk lektor och forskare i litteraturvetenskap på skandinavistikinstitutionen vid Sorbonne i Paris. Hon undervisar dessutom i svenska vid Svenska institutet i Paris. Hon disputerade 2019 och har medverkat i en rad franska antologier med studier om det fantastiska ur ett genus­vetenskapligt och samhällskritiskt perspektiv. Osynliga band är en omarbetning av hennes franska doktorsavhandling.
Utgiven: 2021
ISBN: 9789170613654
Förlag: Makadam förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 285 st
Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Selma Lagerlöf anses som några av våra största författare. Ändå har deras verk och status ständigt ifrågasatts. Hur kunde en kvinnlig författare göra sin röst hörd i slutet av 1800-talet när hon inte fick verka i det offentliga rummet? Några av de kvinnliga författarna ifrågasatte det gamla samhället i hopp om en bättre framtid.

I Osynliga band visar Maria Hansson hur Benedictsson, Leffler och Lagerlöf använde folktron som en mask bakom vilken de kunde formulera sin samhällskritik. De såg folktron både som ett erkännande av en gemensam kultur och som ett vapen i kampen för nya idéer om ett jämställt samhälle. Därmed kringgick de också kritik, eftersom fantastiska inslag ur nordisk folktro var kompatibla med kritikernas föreställningar om en kvinnlig estetik.

Maria Hansson är svensk lektor och forskare i litteraturvetenskap på skandinavistikinstitutionen vid Sorbonne i Paris. Hon undervisar dessutom i svenska vid Svenska institutet i Paris. Hon disputerade 2019 och har medverkat i en rad franska antologier med studier om det fantastiska ur ett genus­vetenskapligt och samhällskritiskt perspektiv. Osynliga band är en omarbetning av hennes franska doktorsavhandling.
Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler och Selma Lagerlöf anses som några av våra största författare. Ändå har deras verk och status ständigt ifrågasatts. Hur kunde en kvinnlig författare göra sin röst hörd i slutet av 1800-talet när hon inte fick verka i det offentliga rummet? Några av de kvinnliga författarna ifrågasatte det gamla samhället i hopp om en bättre framtid.

I Osynliga band visar Maria Hansson hur Benedictsson, Leffler och Lagerlöf använde folktron som en mask bakom vilken de kunde formulera sin samhällskritik. De såg folktron både som ett erkännande av en gemensam kultur och som ett vapen i kampen för nya idéer om ett jämställt samhälle. Därmed kringgick de också kritik, eftersom fantastiska inslag ur nordisk folktro var kompatibla med kritikernas föreställningar om en kvinnlig estetik.

Maria Hansson är svensk lektor och forskare i litteraturvetenskap på skandinavistikinstitutionen vid Sorbonne i Paris. Hon undervisar dessutom i svenska vid Svenska institutet i Paris. Hon disputerade 2019 och har medverkat i en rad franska antologier med studier om det fantastiska ur ett genus­vetenskapligt och samhällskritiskt perspektiv. Osynliga band är en omarbetning av hennes franska doktorsavhandling.
Ny bok
218 kr229 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
218 kr229 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)