Ormbunkslandet; Elin Bengtsson; 2016

Ormbunkslandet Upplaga 1

av Elin Bengtsson
Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

När Margit kliver av tåget på Malmö centralstation har hon ingen aning om vart hon ska ta vägen. Hon vet bara att det är omöjligt att stanna kvar hemma, i tystnaden efter Mika. Mika som lämnade henne på högen av dynor i redskapsförrådet och sa att de måste komma ifrån varandra. För att det förbjudna mellan dem, som ingen får veta om, måste få ett slut. Utanför Margits och Mikas symbiotiska värld vet Margit inte var hon hör hemma. Staden Malmö gör ständiga försök att tränga igenom förlamningen och vilsenheten. Men ju närmare staden och människorna kommer henne, och ju mer hon blir del av en helt ny, aktivistisk gemenskap, desto större blir Margits rädsla för att hennes och Mikas hemlighet ska bli avslöjad. Att insekterna som rör sig vid rötterna ska komma upp i ljuset.

Ormbunkslandet är en tät och svindlande roman om att förlora någon. Om reglerna för vem som får älska vem och om behovet av att skapa egna utrymmen, där livet kan ta form på andra sätt.

Ormbunkslandet nominerades till Augustpriset 2016 i barn och ungdomsboksklassen med motiveringen: "Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas".   

Elin Bengtsson är genusvetare och arbetar för närvarande på RFSU Stockholm. Hon debuterade 2013 med ungdomsromanen Mellan vinter och himmel.

Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson är kanske den mest utmanande svenska ungdomsroman jag någonsin läst. Den är spännande, rörande, insiktsfull, språkligt elegant, ja verkligen mycket bra. Ormbunkslandet borde få 2016 års Augustpris i barn- och ungdomsklassen.

Lena Kvist, Borås Tidning

Elin Bengtssons Ormbunkslandet är värd, inte bara Augustnomineringen, utan också varje ord, varje bokstav. Läs den!

Maria Nyström, UNT

Ormbunkslandet är en fin och lågmäld berättelse om syskonkärlek.

Boktokig

Elin Bengtssons prosa är vacker och svårt att värja sig emot. Det är en djupdykning ner i barndomens mörkaste och hemligaste vatten.

Marie Pettersson, Sydsvenskan

Elin Bengtssons Ormbunkslandet var dock startfältets starkaste titel, en språkligt driven roman om incest mellan syskon, som på ett större plan handlar om att vara totalt ensam, utestängd all gemenskap och förståelse. Juryn vågade kanske inte riktigt när det kom till kritan. Men läs den!

Gunilla Brodrej, Expressen

Bengtssons språk är rikt och explosivt och gör vad riktigt bra litteratur kan: tar en med, bortom gränser man själv aldrig trodde sig kunna överskrida. Romanen är som en svart, slät sten i handen, som att bada ensam i mareld. Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet är så stilsäkert, så vackert och skickligt skriven. Elin Bengtsson skriver inkännande och med enorm fingertoppskänsla så att det blir möjligt att förstå och faktiskt till och med känna igen sig i detta okända, otänkbara.

Ella Andrén, dagensbok.com

Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas.

Agnesbokblogg 

En strålande och stark bok, med en alldeles egen lyskraft.   Det här är lågmäld dramatik på hög nivå, välskrivet och äkta, och rekommenderas varmt!

Boksnack

Ormbunkslandet beskriver fint barndomens fantasier och de världar som barn kan gå in i och göra mer levande än verkligheten man är tvungen att utstå. Rekommenderas!

Skriva, läsa, leva

Fantastisk, stark & gripande!

Jenniesboklista
Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

När Margit kliver av tåget på Malmö centralstation har hon ingen aning om vart hon ska ta vägen. Hon vet bara att det är omöjligt att stanna kvar hemma, i tystnaden efter Mika. Mika som lämnade henne på högen av dynor i redskapsförrådet och sa att de måste komma ifrån varandra. För att det förbjudna mellan dem, som ingen får veta om, måste få ett slut. Utanför Margits och Mikas symbiotiska värld vet Margit inte var hon hör hemma. Staden Malmö gör ständiga försök att tränga igenom förlamningen och vilsenheten. Men ju närmare staden och människorna kommer henne, och ju mer hon blir del av en helt ny, aktivistisk gemenskap, desto större blir Margits rädsla för att hennes och Mikas hemlighet ska bli avslöjad. Att insekterna som rör sig vid rötterna ska komma upp i ljuset.

Ormbunkslandet är en tät och svindlande roman om att förlora någon. Om reglerna för vem som får älska vem och om behovet av att skapa egna utrymmen, där livet kan ta form på andra sätt.

Ormbunkslandet nominerades till Augustpriset 2016 i barn och ungdomsboksklassen med motiveringen: "Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas".   

Elin Bengtsson är genusvetare och arbetar för närvarande på RFSU Stockholm. Hon debuterade 2013 med ungdomsromanen Mellan vinter och himmel.

Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson är kanske den mest utmanande svenska ungdomsroman jag någonsin läst. Den är spännande, rörande, insiktsfull, språkligt elegant, ja verkligen mycket bra. Ormbunkslandet borde få 2016 års Augustpris i barn- och ungdomsklassen.

Lena Kvist, Borås Tidning

Elin Bengtssons Ormbunkslandet är värd, inte bara Augustnomineringen, utan också varje ord, varje bokstav. Läs den!

Maria Nyström, UNT

Ormbunkslandet är en fin och lågmäld berättelse om syskonkärlek.

Boktokig

Elin Bengtssons prosa är vacker och svårt att värja sig emot. Det är en djupdykning ner i barndomens mörkaste och hemligaste vatten.

Marie Pettersson, Sydsvenskan

Elin Bengtssons Ormbunkslandet var dock startfältets starkaste titel, en språkligt driven roman om incest mellan syskon, som på ett större plan handlar om att vara totalt ensam, utestängd all gemenskap och förståelse. Juryn vågade kanske inte riktigt när det kom till kritan. Men läs den!

Gunilla Brodrej, Expressen

Bengtssons språk är rikt och explosivt och gör vad riktigt bra litteratur kan: tar en med, bortom gränser man själv aldrig trodde sig kunna överskrida. Romanen är som en svart, slät sten i handen, som att bada ensam i mareld. Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet är så stilsäkert, så vackert och skickligt skriven. Elin Bengtsson skriver inkännande och med enorm fingertoppskänsla så att det blir möjligt att förstå och faktiskt till och med känna igen sig i detta okända, otänkbara.

Ella Andrén, dagensbok.com

Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas.

Agnesbokblogg 

En strålande och stark bok, med en alldeles egen lyskraft.   Det här är lågmäld dramatik på hög nivå, välskrivet och äkta, och rekommenderas varmt!

Boksnack

Ormbunkslandet beskriver fint barndomens fantasier och de världar som barn kan gå in i och göra mer levande än verkligheten man är tvungen att utstå. Rekommenderas!

Skriva, läsa, leva

Fantastisk, stark & gripande!

Jenniesboklista
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789127149168
Förlag: Natur & Kultur Digital
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 283 st
Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

När Margit kliver av tåget på Malmö centralstation har hon ingen aning om vart hon ska ta vägen. Hon vet bara att det är omöjligt att stanna kvar hemma, i tystnaden efter Mika. Mika som lämnade henne på högen av dynor i redskapsförrådet och sa att de måste komma ifrån varandra. För att det förbjudna mellan dem, som ingen får veta om, måste få ett slut. Utanför Margits och Mikas symbiotiska värld vet Margit inte var hon hör hemma. Staden Malmö gör ständiga försök att tränga igenom förlamningen och vilsenheten. Men ju närmare staden och människorna kommer henne, och ju mer hon blir del av en helt ny, aktivistisk gemenskap, desto större blir Margits rädsla för att hennes och Mikas hemlighet ska bli avslöjad. Att insekterna som rör sig vid rötterna ska komma upp i ljuset.

Ormbunkslandet är en tät och svindlande roman om att förlora någon. Om reglerna för vem som får älska vem och om behovet av att skapa egna utrymmen, där livet kan ta form på andra sätt.

Ormbunkslandet nominerades till Augustpriset 2016 i barn och ungdomsboksklassen med motiveringen: "Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas".   

Elin Bengtsson är genusvetare och arbetar för närvarande på RFSU Stockholm. Hon debuterade 2013 med ungdomsromanen Mellan vinter och himmel.

Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson är kanske den mest utmanande svenska ungdomsroman jag någonsin läst. Den är spännande, rörande, insiktsfull, språkligt elegant, ja verkligen mycket bra. Ormbunkslandet borde få 2016 års Augustpris i barn- och ungdomsklassen.

Lena Kvist, Borås Tidning

Elin Bengtssons Ormbunkslandet är värd, inte bara Augustnomineringen, utan också varje ord, varje bokstav. Läs den!

Maria Nyström, UNT

Ormbunkslandet är en fin och lågmäld berättelse om syskonkärlek.

Boktokig

Elin Bengtssons prosa är vacker och svårt att värja sig emot. Det är en djupdykning ner i barndomens mörkaste och hemligaste vatten.

Marie Pettersson, Sydsvenskan

Elin Bengtssons Ormbunkslandet var dock startfältets starkaste titel, en språkligt driven roman om incest mellan syskon, som på ett större plan handlar om att vara totalt ensam, utestängd all gemenskap och förståelse. Juryn vågade kanske inte riktigt när det kom till kritan. Men läs den!

Gunilla Brodrej, Expressen

Bengtssons språk är rikt och explosivt och gör vad riktigt bra litteratur kan: tar en med, bortom gränser man själv aldrig trodde sig kunna överskrida. Romanen är som en svart, slät sten i handen, som att bada ensam i mareld. Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet är så stilsäkert, så vackert och skickligt skriven. Elin Bengtsson skriver inkännande och med enorm fingertoppskänsla så att det blir möjligt att förstå och faktiskt till och med känna igen sig i detta okända, otänkbara.

Ella Andrén, dagensbok.com

Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas.

Agnesbokblogg 

En strålande och stark bok, med en alldeles egen lyskraft.   Det här är lågmäld dramatik på hög nivå, välskrivet och äkta, och rekommenderas varmt!

Boksnack

Ormbunkslandet beskriver fint barndomens fantasier och de världar som barn kan gå in i och göra mer levande än verkligheten man är tvungen att utstå. Rekommenderas!

Skriva, läsa, leva

Fantastisk, stark & gripande!

Jenniesboklista
Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

När Margit kliver av tåget på Malmö centralstation har hon ingen aning om vart hon ska ta vägen. Hon vet bara att det är omöjligt att stanna kvar hemma, i tystnaden efter Mika. Mika som lämnade henne på högen av dynor i redskapsförrådet och sa att de måste komma ifrån varandra. För att det förbjudna mellan dem, som ingen får veta om, måste få ett slut. Utanför Margits och Mikas symbiotiska värld vet Margit inte var hon hör hemma. Staden Malmö gör ständiga försök att tränga igenom förlamningen och vilsenheten. Men ju närmare staden och människorna kommer henne, och ju mer hon blir del av en helt ny, aktivistisk gemenskap, desto större blir Margits rädsla för att hennes och Mikas hemlighet ska bli avslöjad. Att insekterna som rör sig vid rötterna ska komma upp i ljuset.

Ormbunkslandet är en tät och svindlande roman om att förlora någon. Om reglerna för vem som får älska vem och om behovet av att skapa egna utrymmen, där livet kan ta form på andra sätt.

Ormbunkslandet nominerades till Augustpriset 2016 i barn och ungdomsboksklassen med motiveringen: "Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas".   

Elin Bengtsson är genusvetare och arbetar för närvarande på RFSU Stockholm. Hon debuterade 2013 med ungdomsromanen Mellan vinter och himmel.

Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet av Elin Bengtsson är kanske den mest utmanande svenska ungdomsroman jag någonsin läst. Den är spännande, rörande, insiktsfull, språkligt elegant, ja verkligen mycket bra. Ormbunkslandet borde få 2016 års Augustpris i barn- och ungdomsklassen.

Lena Kvist, Borås Tidning

Elin Bengtssons Ormbunkslandet är värd, inte bara Augustnomineringen, utan också varje ord, varje bokstav. Läs den!

Maria Nyström, UNT

Ormbunkslandet är en fin och lågmäld berättelse om syskonkärlek.

Boktokig

Elin Bengtssons prosa är vacker och svårt att värja sig emot. Det är en djupdykning ner i barndomens mörkaste och hemligaste vatten.

Marie Pettersson, Sydsvenskan

Elin Bengtssons Ormbunkslandet var dock startfältets starkaste titel, en språkligt driven roman om incest mellan syskon, som på ett större plan handlar om att vara totalt ensam, utestängd all gemenskap och förståelse. Juryn vågade kanske inte riktigt när det kom till kritan. Men läs den!

Gunilla Brodrej, Expressen

Bengtssons språk är rikt och explosivt och gör vad riktigt bra litteratur kan: tar en med, bortom gränser man själv aldrig trodde sig kunna överskrida. Romanen är som en svart, slät sten i handen, som att bada ensam i mareld. Elin Bengtsson har skrivit en ovanligt stark roman som stannar kvar under huden, vid rötterna av det som är att vara människa.

Emma Holm, Dagens Nyheter

Ormbunkslandet är så stilsäkert, så vackert och skickligt skriven. Elin Bengtsson skriver inkännande och med enorm fingertoppskänsla så att det blir möjligt att förstå och faktiskt till och med känna igen sig i detta okända, otänkbara.

Ella Andrén, dagensbok.com

Med ett poetiskt och symbolmättat språk vidgar och utmanar hon synen på sexualitet och vilken kärlek som får och inte får finnas.

Agnesbokblogg 

En strålande och stark bok, med en alldeles egen lyskraft.   Det här är lågmäld dramatik på hög nivå, välskrivet och äkta, och rekommenderas varmt!

Boksnack

Ormbunkslandet beskriver fint barndomens fantasier och de världar som barn kan gå in i och göra mer levande än verkligheten man är tvungen att utstå. Rekommenderas!

Skriva, läsa, leva

Fantastisk, stark & gripande!

Jenniesboklista
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)