Öppet sinne - stor respekt; Haglund-Persson; 2005

Öppet sinne - stor respekt Upplaga 1

av Haglund-Persson
Vad händer i ett klassrum när läraren påstår något provocerande eller ställer oväntade frågor? Barn vet av gammal vana att det med största sannolikhet finns ett svar som är rätt och andra som är fel. Men små barn är också av naturen stora filosofer. Men lärarens hjälp kan de hitta en samtalsform där de känner sig fria att pröva sin egen ståndpunkt.

Läs mer
Att föra filosofiska samtal med barn och ungdomar om FN:s konvention om barnets rättigheter - vad innebär det? Hur går man tillväga? Den här boken presenterar en metod för lärare på alla stadier som vill fördjupa sin egen och sina elevers förståelse av Barnkonventionen.
I boken finns konkreta förslag och exempel på hur man kan lägga upp samtal med barn och olika former av övningar och angreppssätt anpassade till klassrumssituationer. Bra vägledning inför svåra frågeställningar.

Om författarna
Liza Haglund är doktorand och bedriver forskning i filosofi med barn. Anders Persson är doktorand och undervisar i filosofi vid Stockholms universitet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Vad händer i ett klassrum när läraren påstår något provocerande eller ställer oväntade frågor? Barn vet av gammal vana att det med största sannolikhet finns ett svar som är rätt och andra som är fel. Men små barn är också av naturen stora filosofer. Men lärarens hjälp kan de hitta en samtalsform där de känner sig fria att pröva sin egen ståndpunkt.

Läs mer
Att föra filosofiska samtal med barn och ungdomar om FN:s konvention om barnets rättigheter - vad innebär det? Hur går man tillväga? Den här boken presenterar en metod för lärare på alla stadier som vill fördjupa sin egen och sina elevers förståelse av Barnkonventionen.
I boken finns konkreta förslag och exempel på hur man kan lägga upp samtal med barn och olika former av övningar och angreppssätt anpassade till klassrumssituationer. Bra vägledning inför svåra frågeställningar.

Om författarna
Liza Haglund är doktorand och bedriver forskning i filosofi med barn. Anders Persson är doktorand och undervisar i filosofi vid Stockholms universitet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789147700080
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
Vad händer i ett klassrum när läraren påstår något provocerande eller ställer oväntade frågor? Barn vet av gammal vana att det med största sannolikhet finns ett svar som är rätt och andra som är fel. Men små barn är också av naturen stora filosofer. Men lärarens hjälp kan de hitta en samtalsform där de känner sig fria att pröva sin egen ståndpunkt.

Läs mer
Att föra filosofiska samtal med barn och ungdomar om FN:s konvention om barnets rättigheter - vad innebär det? Hur går man tillväga? Den här boken presenterar en metod för lärare på alla stadier som vill fördjupa sin egen och sina elevers förståelse av Barnkonventionen.
I boken finns konkreta förslag och exempel på hur man kan lägga upp samtal med barn och olika former av övningar och angreppssätt anpassade till klassrumssituationer. Bra vägledning inför svåra frågeställningar.

Om författarna
Liza Haglund är doktorand och bedriver forskning i filosofi med barn. Anders Persson är doktorand och undervisar i filosofi vid Stockholms universitet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Vad händer i ett klassrum när läraren påstår något provocerande eller ställer oväntade frågor? Barn vet av gammal vana att det med största sannolikhet finns ett svar som är rätt och andra som är fel. Men små barn är också av naturen stora filosofer. Men lärarens hjälp kan de hitta en samtalsform där de känner sig fria att pröva sin egen ståndpunkt.

Läs mer
Att föra filosofiska samtal med barn och ungdomar om FN:s konvention om barnets rättigheter - vad innebär det? Hur går man tillväga? Den här boken presenterar en metod för lärare på alla stadier som vill fördjupa sin egen och sina elevers förståelse av Barnkonventionen.
I boken finns konkreta förslag och exempel på hur man kan lägga upp samtal med barn och olika former av övningar och angreppssätt anpassade till klassrumssituationer. Bra vägledning inför svåra frågeställningar.

Om författarna
Liza Haglund är doktorand och bedriver forskning i filosofi med barn. Anders Persson är doktorand och undervisar i filosofi vid Stockholms universitet och KTH, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)